Jag skall slipa ett plankgolv i källarhallen. Utrymmet är ganska litet med många vinklar och vrår och består i princip av fyra "delar" som mäter:
5,2*1,2m
2,0*0,7m
2,0*0,7m
0,9*0,6m

Tanken är att hyra golvslip men min fråga är om ni tycker att det är någon idé att hyra både en vanlig golvslip och en kantslip eller om de små utrymmena omöjliggör arbete med en vanlig golvslip och det räcker att hyra en kantslip för hela golvet?

Bandslip, kanske? Jag har kört med Rustas på två golv som var ca 4 x 3 m.

jag själv hade hyr både för du kommer att lesna fort med bara kant slipen golv slipen är inte bredare än typ 60cm va iaf man när jag hyrde en..

//// syndikate

Min fundering är väl mest om jag kommer kunna slipa något mer än den största ytan som är 5,2*1,2 m. En anledning till att jag undrar är att golvslipen kostar 600 kr exkl moms för en helg och kantslipen kostar 175 kr exkl moms för samma tid.

Kör Rustamodellen om du har lite tålamod, då kommer du åt överallt.

Timell hade en stor slip med fyrkantig platta, när han slipade ett trägolv, för en tid sedan. Borde vara perfekt att ha en sådan i mindre utrymmen. Tar både kanter och övrigt golv. http://edge-slipmaskin.se/

Blir till att slipa med bandslip. Några tips från er som gjort det tidigare?

Sent from my Lumia 800 using Board Express

Det är väldigt lätta att det blir fula märken av en bandslip då den är svår att kontrollera.
Ska du handslipa så är en bra excenterslip nog bättre för dig. Själv har jag inte slipat parkett men däremot plankgolv och då valde jag excenter som huvudslipmaskin och absolut ingen bandslip.

Glöm inte en bra grovdammsugare och andningsskydd.

Och använd inte "hemma"-dammsugaren då de lätt dör av denna behandling. Har man ingen grovdammsugare är en föravskiljare typ "grovis" en bra och billig investering för att skydda dammsugaren. Har sett många dyra electrolux på återvinningscentralen med påsar fyllda med slipdamm som satt igen påsarna så motorn dött av överhettning alternativt slutkörda motorkol.

Har med egna ögon sett hur en fin electrolux dammsugare förvandlades till en miljöförstörare när påsen sprack, tog säkert ett par veckor att sanera huset ifrån allt slipdamm den spred ut - och som den skrek innan den avled....

Ska man slipa ner så behöver man nog en bandslip, excenter avverkar alldeles för lite.

Kurtivan skrev:
Ska man slipa ner så behöver man nog en bandslip, excenter avverkar alldeles för lite.
Skulle nog inte påstå att en Bosch Turbo, Festo Rotex eller Makita 6040 avverkar alldeles för lite. Kan nog hålla med om att en bandslip kan avverka lite mer men å andra sidan så blir slutresultatet mycket bättre med excentern.

Med tanke på att planken var väldigt ojämna med åsar och dalar samt att golvet var målat med svart färg så var bandslip helt rätt. Var riktigt slitsamt men nu är det mesta borta, jäklar vad mycket damm det blev. Hörnen/kanterna är kvar där jag inte riktigt kommit åt. Hoppas att det skall gå att lösa med en hörnslip. Jag provade med min excenterslip (modell grön bosch) och den var inte tillräcklig för det jobbet. Kommer säkerligen köra finslipningen med den dock.

Ja, jag vet att det är mycket jobb att gå på knä med bandslip! När jag gjorde ena golvet så hade jag dessutom dålig belysning och tyckte jag var helt klar på kvällen när jag la mig. På morgonen i dagsljus så såg man bättre, det var bara att börja köra igen! Med den bandslip jag hade kom jag nära väggarna och behövde bara handslipa lite.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.