2 037 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kan man reklamera en radonsanering?
Jag bor i ett hus som består av källare + en övervåning. Källaren är nästan helt inredd.
Radonmätning gav att här finns markradon.
390 bq per m3.
Mätbolaget hade en tvåstegsoffert.
Steg ett installation av fläktar samt ett antal ventiler, pris 27000 kr varav boverket betalar hälften i radonbidrag.
Kom inte värdena ner till bättre nivåer, finns steg 2, radonsug, pris ca 45000 kr (varav boverket betalar hälften) Denna åtgärd garanterar en radon nivå under rekommenderade 200 bq .
Efter det första steget har jag nu fått en ny radonmätning och årsmedelvärdet har gått ner från 390 till 350.
Det känns inte bra att ha betalat så mycket för en åtgärd som gett så klent resultat.
Finns det något jag kan göra åt det?
Mvh
Anders
Radonmätning gav att här finns markradon.
390 bq per m3.
Mätbolaget hade en tvåstegsoffert.
Steg ett installation av fläktar samt ett antal ventiler, pris 27000 kr varav boverket betalar hälften i radonbidrag.
Kom inte värdena ner till bättre nivåer, finns steg 2, radonsug, pris ca 45000 kr (varav boverket betalar hälften) Denna åtgärd garanterar en radon nivå under rekommenderade 200 bq .
Efter det första steget har jag nu fått en ny radonmätning och årsmedelvärdet har gått ner från 390 till 350.
Det känns inte bra att ha betalat så mycket för en åtgärd som gett så klent resultat.
Finns det något jag kan göra åt det?
Mvh
Anders
Ditt värde har ju minskat? Har bolaget garanterat någonting när det gäller steg 1?
Hej!
Tack för svar.
Nej ingen garanti i steg ett.
Den uttalade förhoppningen var dock att det skulle sänkas så mycket att steg två inte behövdes.
Så att det gav så lite motsvarar inte alls vad som indikerades.
Mvh
Anders
Tack för svar.
Nej ingen garanti i steg ett.
Den uttalade förhoppningen var dock att det skulle sänkas så mycket att steg två inte behövdes.
Så att det gav så lite motsvarar inte alls vad som indikerades.
Mvh
Anders
Okej. Har du fört en dialog med firman då? Jag tänker att det är bättre att gå lite mjukare fram i början och förklara att ni inte känner er helt nöjda innan en "formell" reklamation är aktuell.E El Capitan 006 skrev:
Tack. Jag får ta en diskussion med dem nu när resultatet har framkommit och det inte alls motsvarade förhoppningarna.
Mvh
Anders
Mvh
Anders
Klicka här för att svara