sekelskifteskåk
Renoverare
· Stockholms län
· 13 inlägg
sekelskifteskåk
Renoverare
- Stockholms län
- 13 inlägg
Jag har blivit med gammalt hus och vinden är ett sammelsurium av fladdermösskoloni med tillbehör, spindelväv, återanvänd vattenskadad råspont efter takbyte, kalkfärg, TÄs läskiga nödlösningar, mysko rör, konstiga hål, potentiellt 17 olika slags dödsmögel och jävligt mycket damm.
TÄ var, ja en lallargubbe med stort självförtroende. Dock inte alltid så bra omdöme, om jag ska vara snäll.
Jag behöver ert "take" på vad som är fladdermuskiss, ny fukt- eller vattenskada, mysko håls funktioner och vad jag kan göra. Hjälp.
TÄ var, ja en lallargubbe med stort självförtroende. Dock inte alltid så bra omdöme, om jag ska vara snäll.
Jag behöver ert "take" på vad som är fladdermuskiss, ny fukt- eller vattenskada, mysko håls funktioner och vad jag kan göra. Hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir intressant att se vad du får för svar. Jag bor själv i en sekelskiftesvilla (dock tillbyggd 1975) där tidigare ägare gjort lite spännande lösningar här och där. Rent spontant tycker jag inte att din vind ser katastrofal ut, men jag kan verkligen inte mycket om byggnadsteknik. Är det kolstybb jag ser på en av bilderna? Det har vi i båda väggar och golv, i originaldelen av huset.
sekelskifteskåk
Renoverare
· Stockholms län
· 13 inlägg
sekelskifteskåk
Renoverare
- Stockholms län
- 13 inlägg
Tack.. Den är snustorr och mycket dammig men alla fuktfläckar som kan vara gamla sen innan takbyte eller nya, de gör mig stressad,MariaiÖstergötland skrev:Blir intressant att se vad du får för svar. Jag bor själv i en sekelskiftesvilla (dock tillbyggd 1975) där tidigare ägare gjort lite spännande lösningar här och där. Rent spontant tycker jag inte att din vind ser katastrofal ut, men jag kan verkligen inte mycket om byggnadsteknik. Är det kolstybb jag ser på en av bilderna? Det har vi i båda väggar och golv, i originaldelen av huset.
Och nej, det är inte kolstybb det är fladdermusbajs!
Man kan ju markera med en penna i utkanten av fuktfläckarna och efter några skyfall kolla igen? Jasså, fladdermusbajs, se där ja...sekelskifteskåk skrev:
sekelskifteskåk
Renoverare
· Stockholms län
· 13 inlägg
sekelskifteskåk
Renoverare
- Stockholms län
- 13 inlägg
Jag ska göra det, har tagit kort regelbundet. Också orolig för vallarens ventilations-lösningar i de kaklade, hemmagjorda badrummen i det här gamla rörliga trähuset.MariaiÖstergötland skrev:
Ja jag har en koloni av rang, Fridlysta rackare vilket inte underlättar eventuell mögelsanering.
Tycker inte att det ser dåligt ut.
Det är ju en vind i ett gammalt hus. Det är ungefär så det brukar se ut tycker jag.
Luktar det mögel menar du? Det ser inte mögligt ut.
Fladdermusbajs är insektsdelar och torkar till damm, inte farligt.
Det är ju en vind i ett gammalt hus. Det är ungefär så det brukar se ut tycker jag.
Luktar det mögel menar du? Det ser inte mögligt ut.
Fladdermusbajs är insektsdelar och torkar till damm, inte farligt.
sekelskifteskåk
Renoverare
· Stockholms län
· 13 inlägg
sekelskifteskåk
Renoverare
- Stockholms län
- 13 inlägg
Jiji skrev:
Tack! Nej det luktar inte mögel alls men det finns både sånt som kan vara påväxt eller damm eller gammalt mögel eller kalkfärg eller alltihop...Jiji skrev:
Om det inte luktar mögel hade jag inte bekymrat mig. Titta till vinden två ggr per år och var glad för att du har en torr vind, om än med märkliga lösningar.sekelskifteskåk skrev:
sekelskifteskåk
Renoverare
· Stockholms län
· 13 inlägg
sekelskifteskåk
Renoverare
- Stockholms län
- 13 inlägg
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden