P
Hej! Bor i en villa byggd 1909. Har en braskamin, värms f ö upp med luftvärmepump. Bild på källaren enl nedan. Är inte helt säker på att det är blåbetong i källaren. Genomgått radonmätning sedan i höstas och nu uppmätt ett årsmedelvärde på 250 Beq/m^3. Undrar vart det kan tänkas komma ifrån och vad en ev radonsanering kan komma att kosta? Hur snabbt måste detta korrigeras?

tacksam för all info.

• Ej färdigt källarrum med synliga rör, isolering, varmvattenberedare och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som ett väldigt lågt värde för att komma från blåbetong.

Hur många platser har du mätt? Är det bara i källaren?

P
Jag mätte i vardagsrummet och i ett av sovrummen på övre våningen

Elpris_123 skrev:
Jag mätte i vardagsrummet och i ett av sovrummen på övre våningen
Vad fick du för resultat på de olika puckarna?

P
M Mapet890 skrev:
Vad fick du för resultat på de olika puckarna?

• Tabell över uppmätta radongashalter, inkluderar exponeringsperiod, rumstyp, våningsplan och mätvärden.
Värdet verkar inte avta en våning upp, kanske kan finnas blåbetong någonstans

Har du någon ventilation i huset eller bara halvkasst självdrag? Beskriv var ventiler och fläktar sitter.

Hallå,
Ska jag köpa ett hus som har 1540 Beq/m3

A Alex Wagner skrev:
Hallå,
Ska jag köpa ett hus som har 1540 Beq/m3
Nej...om det inte är väldigt billigt och du har pengar att åtgärda problemen. Markradon eller blåbetong...

• Gilla
Alex Wagner
  • Laddar…
Mikael Byggkemisten Mikael Byggkemisten skrev:
Nej...om det inte är väldigt billigt och du har pengar att åtgärda problemen. Markradon eller blåbetong...
Hej, Mikael,
Stort tack för ditt svar. Huset är billigt. Jag har konsulterat två företag för att lösa problemet, men de svarar inte. Jag har ingen aning om kostnader men vill inte spendera 100 eller 150.000 på detta. Så jag tror att jag kommer att gå för ett annat hus...
Tack igen och ha en trevlig dag!
Alex

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
A Alex Wagner skrev:
Hej, Mikael,
Stort tack för ditt svar. Huset är billigt. Jag har konsulterat två företag för att lösa problemet, men de svarar inte. Jag har ingen aning om kostnader men vill inte spendera 100 eller 150.000 på detta. Så jag tror att jag kommer att gå för ett annat hus...
Tack igen och ha en trevlig dag!
Alex
Bra beslut!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.