Vi har problem med kraffsande och springande ljud på vinden och satte upp två fällor, en för möss och en för råttor, samt en kamera. Vi har fångat en hel del ”möss” i lilla buren, ibland flera samtidigt. Men så dök den här bjässen upp.

Den sitter precis brevid musburen på ena bilden, och jag tycker den är alldeles för stor för att vara en mus. Detta måste väl vara en råtta? De små vi fångat kanske är råttungar?

Anticimex hävdar att det är en stor mus, av anledningen att de bara hittade musbajs och inget råttbajs. Men de kollade bara på den smala gången som burarna står på, och dessa möss/råttor hoppar mest omkring i isoleringen har vi sett på kameran.

Har bara bott här ett halvår så det är ju möjligt att de förra ägarna haft möss vid något annat tillfälle?

Vad tror ni? Mus eller råtta?

• Stor gnagare bredvid en musbur på vinden, där personen ifrågasätter om det är en råtta på grund av dess storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor gnagare bredvid mindre djurfälla på vinden, bredvid större fälla. Isolerad miljö, antyder gnagarproblem. Möjligen råtta enligt inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
Ser ut som mus men kan eventuellt vara en sork. På bilderna ser det mest ut som en mus. Finns olika sorter av mus med ytterst liten variation men det finns små, mellan och större.
Vi har ekorre på vinden som har ett av sina matförråd däruppe. Inget vi störs av och inte heller när vi hade fladdermöss i många år.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ser ut som mus men kan eventuellt vara en sork. På bilderna ser det mest ut som en mus. Finns olika sorter av mus med ytterst liten variation men det finns små, mellan och större.
Vi har ekorre på vinden som har ett av sina matförråd däruppe. Inget vi störs av och inte heller när vi hade fladdermöss i många år.
Tack för svar! Denna har dock lång svans så är nog ingen sork?

C
För stor och tjock, råtta säger jag.

C cpalm skrev:
För stor och tjock, råtta säger jag.
Ja, jag tror det också… Buren är ju ca 20 cm hög. 🙀

Det är nog råtta. Fel öron för att vara sork. Har tagit några riktiga bamsemöss i fällor här, men de är inte så där tjocka utan mer långsmala.

• Gilla
Lussekattis och 1 till
  • Laddar…
Brunråtta eller större skogsmus.
Skogsmusen har skarp gräns mot vit undersida och svans som är minst lika lång som kroppen.
Brunråttan har ingen skarp gräns, kortare svans än kropp och blir större.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.