A
Biggie Biggie skrev:
Man ska leva på sitt sätt och göra det man tycker är roligt, sen om det är att lägga 3tusen i sjön eller sparka sig igenom livet är ju upp till var och en.
Helt rätt tänkt, tog precis och drack ett glas kvicksilver med detta eminenta livsrådet i åtanke! Du är helt klart förtjänt av årets Darwin Award

A Aggressionsproblem skrev:
Helt rätt tänkt, tog precis och drack ett glas kvicksilver med detta eminenta livsrådet i åtanke! Du är helt klart förtjänt av årets Darwin Award
Skål då och tack! :cool:

När det kommer till asbest finns det aldrig en "säker" nivå...
Nej, då får man sluta andas.
Varje m3 luft innehåller alltid ett visst antal fibrer lite varierande beroende på plats.

J
Jag har ibland funderat på - när man går omkring på jobbet, i tunnelbanan osv - hur mycket "elände" man får i sig. Många gamla lokaler har ju gott om mindre hälsosamma saker.

Såklart ska man ta risker på allvar, men jag tycker ändå att det låter rimligt att om man kan ta bort en detalj av asbest genom att blöta en handduk och lägga allt i en påse låter som en hyggligt säker metod. Själv tog jag bort järnrör med okänd isolering i källaren genom att såga där det inte satt isolering och ta bort röret som en hel enhet. Men "blöta hadduksknepet" ska jag ta till nästa gång jag ska göra nåt, det låter ju ännu säkrare. Ska man verkligen såga i asbest inomhus så skulle jag själv ta in en saneringsfirma, men sålänge man kan ta det utanför huset i ett stycke så känns det som en hyggligt säker metod, iallafall om man har tyckt risken att bo i huset med tex isolering på rören varit ok, jag tror det är större risk att sprida partiklar genom att donka till ett rör av misstag än att försiktigt ta loss och bära ut hela skiten.

Läste en gång en nyhetsartikel om en person som hade rivit några enskilda plattor och sedan dog i asbestens ångest några år senare.
Var det någon som levde innan asbest blev förbjudet på 1970-talet så var personen även utsatt för asbest på väldigt många platser, Många stadskärnor revs på 60-talet, utan tanke på innehållet i rivningsmassorna. Farligt att också befinna sig ute i trafiken, då bromsklossar innehöll asbest. Även en sådan sak som brandfiltar hade asbest! Så troligen var det inte enbart denna lilla rivning som gjorde att personen avled.

Läste en gång en nyhetsartikel om en person som hade rivit några enskilda plattor och sedan dog i asbestens ångest några år senare.

Vissa tar droger, andra spelar och vissa går till glädjeflickan. Men asbesten ger så lite i utdelning så förstår inte personligen varför man gamblar med hälsan. Ett endaste fiber som sätter sig fel och immunförsvaret inte dödar cancercellen så sitter man där några år senare och minns tillbaks till när man kunde få luft
Jag känner en som gick förbi en rökare och dog i lungcancer senare....

En annan åt grillad mat en gång och fick tjocktarmscancer...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.