Byggahus.se

Ozonbehandling

1. B
    Medlem · norrbotten · 37 inlägg

brandklipparen

Medlem
    Hej är ganska ny på det här. Jag köpte en ozongenerator och säljaren påstår att den utsöndrar 20g ozon per timme, hur effektivt den här maskinen är i praktiken är ju en helt annan femma. https://m.ebay.com/itm/AC-220V-20g-...%3A1ec5400115f0a99bea41b7adfffb1924%7Ciid%3A1 . Men till min fråga, jag har en bekant som flyttat in i en gammal lägenhet med tillhörande lukt från äldre hyresgäst. Vilka rutiner ska man ha när man sätter upp generatorn i en lägenhet, ska man ta ett rum i taget tejpa för ventilation, hur många timmar bör man köra? Mvh per

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 854 inlägg

huggan

Medlem
    Det beror ju på hur stor maskinen är, är den liten bör man ta ett rum i taget. Tänk på att man måste sätta upp varningsskyltar när man kör med ozongenerator då det är giftigt att inandas.

3. B
    Medlem · norrbotten · 37 inlägg

brandklipparen

Medlem
    Då jag inte har någon uppfattning av "Kina" maskinen i fråga som jag köpt antar jag att jag får köra lite kortare svep i taget. Anledningen till att jag frågar är vilka rutiner ett proffs har när en lägenhet saneras om man sätter in den och kör bara. Jag läste att textilier och elektronik kunde ta skada bla. Så klart kommer ingen befinna sig i lägenheten.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 377 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Stämmer 20 g ozon per timme så är det en monstermaskin. Ozon är mycket reaktivt så allt organiskt material lär blekas/skadas. Plast/färg påverkas också men det tar längre tid. Så här illa kan det gå:

http://www.kuriren.nu/nyheter/halsovadlig-sanering-3538604.aspx

Och ozon är mycket giftigt - det oxiderar våra vävnader. Lyckligtvis så är vår näsa mycket känslig för lukten så eventuellt läckage från ett tejpat rum känner man direkt.

Jag kulle testa en timmes behandling av ett rum. Fungerar det inte så dubbla tiden. Fungerar inte heller det så dubbla igen o s v.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.