Har trappsteg tillverkats med asbestskivor?

248 läst  7 svar

1. U
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    I ett hus byggt i mitten av 60talet är det översta skiktet på varje trappsteg en matt skiva med en ljus nyans som är lite lätt spräcklig/melerad. Ska kanske likna lite åt ljus marmor-hållet typ, men inte exakt. (Några av dem har f.ö. delvis spruckit mitt på, längsmed.) De kanske lite skulle kunna liknas vid dagens laminatgolvplattor typ. Framsidan och undersidan av trappstegen är f.ö. istället gjorda av teak. Kunde inte ladda upp bild.
    Brandskyddsmyndighet gjorde ett uttalande till byggnadsnämnden inför husbyggnationen gällande att trapphuset skulle byggas i brandsäkra material.

Brukade man ha t ex eternitplattor eller annat asbestinnehållande material i trappor förr (utöver eventuellt lim förstås)? Är det sannolikt att även trapphusets väggar skulle kunna inehålla asbest och i s f i form av vilken materialtyp/var?

Tack på förhand! :)

2. P
    Medlem Nivå 1
    Det låter som linoleummatta.

3. U
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar! :) Tror inte det, men kanske. Det är en hård skiva så om man sätter nageln mot sjunker inte denna ner i. Linoleum tror jag är lite lätt mjukt på ytan, nästan lite åt plastmattehållet till (d v s vinyl/pvc). Visst är det så?

Någon som vet om man använt eternit eller liknande till inomhustrappor?

4. P
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker linoleum brukar vara så hårt att nageln inte sjunker in, hårdare än vinyl/pvc. Och mattan lär ju inte bli mjukare med tiden... Sen är det väl inte ovanligt med infälld linoleum i trappor från den tiden, vi hade det i ett hus från 60-talet.

5. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 12
    Jag hade linoleumplattor i garaget från -70, de var stenhårda.
    Plattorna i sig själva innehöll inte asbest, men däremot svartlimmet man limmat fast dem med.

Vill du veta om du har asbest i limmet så skicka in på prov (jag skickade till evema, <500kr per prov), ska du inte riva i det så gör det ingen skada där det är.

6. U
    Medlem Nivå 1
    Då är det nog linoleum ändå. Tack för era svar! :)

Tror ni att man kan exponeras för asbest ur de långa sprickor där ytskiktsplattorna krackelerat, ifall de skulle vara fastlimmade med svartlim?

7. U
    Medlem Nivå 1
    Blev lite nyfiken... Var satt förresten linoleumplattorna i garaget (golv/tak/väggar)?

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 12
    Det tror jag inte, man brukar säga att asbest inte frigörs om man inte bearbetar materialet det finns i.

I vårt fall var det golvet, när vi köpte huset förra året var det 1kvm plattor kvar, resterande hade lossnat och kvar fanns bara limmet.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: