Bygger fritidshus på Gotland med betonggrund. Innan gjutning har rörmokaren dragit rören för kall- och varmvatten fram till köksdelen och toa/dusch mm. Enligt ritningen skall rören dras under golvet genom frigolitisoleringen. Vad jag förstår brukar man lägga rören försänkts i spår i frigoliten i mellanlagret. Rörmokaren har dock inte följt ritningen och istället dragit rören för KV och VV på utsidan av de två övre frigolitlagren i utrymmet för kantbalken, voten. Se bild!
Är detta OK att göra så? Ökar inte risken för frysning? Bör det inte också vara en viss distans mellan de olika rören för KV och VV för att inte varmvattnet ska påverka kallvattnet och vice versa? Rördragning för varm- och kallvatten ovanpå frigolitisolering och under armeringsjärn på betonggrund under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonggrund för fritidshus med synliga rör för kall- och varmvatten ovanpå frigolitisolering och armeringsjärn.
Skapa konto
Byggplansritning för fritidshus med markerade kall- och varmvattenrör som löper utvändigt istället för i isoleringen.
Skapa konto

Gardman

Reglern säger att varmt och kallt inte skall vidröra varandra pga legionella ( hur stor risken är får någon annan svara på lätt att åtgärda i sett skede dock
Största misstaget jag ser är avsaknaden av golvvärme, riv bort näten och lägg dit det, värt de tusenlapparna alla dar i veckan!
Risk för frysning, Nej

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Det där ser konstigt ut. Har för mig att det ska vara 50 mm distans mellan KV och VV. Och att man drar rören under rummen och inte i ouppvärmda kantförstärkningen.
Sen blir det ju en massa meter extra rör och det brukar rörisen undvika, även om vederbörande ändå debiterar dig för hela 100-metersbobinen:)

Vill ju alltid ha så korta rör som möjligt alla extra meter blir ju varmvatten Som blir kallt och kallvatten som blir ”varmt” blir ju massa spolande innan man får temperaturen man vill ha.

• Gilla
hagujo
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det där ser konstigt ut. Har för mig att det ska vara 50 mm distans mellan KV och VV. Och att man drar rören under rummen och inte i ouppvärmda kantförstärkningen.
Sen blir det ju en massa meter extra rör och det brukar rörisen undvika, även om vederbörande ändå debiterar dig för hela 100-metersbobinen:)
Tack för synpunkter.
Undrar om det krävs distansavstånd med pex ”rör i rör”?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.