Hej kära husbyggare!
Vi har blivit med kolonistuga som är behov av upprustning. Jag har tittat på grunden och konstruktionen/utförandet ser inte bra ut. Stugan är oisolerad och ska vara byggd på torpargrund (enl förra ägaren och mäklare). Den är byggd i etapper med ursprung 1950. Troligtvis har det gjorts amatörmässigt frånbörjan eller vid ombyggnad. Jag undrar vad man kan tänkar göra för att skapa en mer hållbar konstruktion? Vad kan man tänka sig för prisbild (förstår att det kan uppkomma okända fel under väg, de bortser vi ifrån sålänge). Vi vill inte gärna behöva riva stugan och bygga nytt.
På ena kortsidan (bild 3) vilar syllbrädan på stenfundament utan papper emellan (bild 1). Den är murken och fuktskadad iallafall ytterst mot väggen.
På andra kortsidan (bild 4) verkar syllen vila direkt på marken (alt att det finns sten under, men stora delar är i kontakt med marken.) (bild 5 + 6) Det verkar också sitta något som ser ut som en till syll utanpå under panelen, men kan inte hitta att den vilar på nåtot i marken.
Stugan är 27 kvm, finns i skåne så gott om regn men sällan speciellt kallt. Huset är placerat i söderläge.
Hoppas de finns någon där ute som kan ge en fingervisning om hur man kan tänka med grunden. Den har ju stått under lång tid redan så nåt måste fungera iallafall
Mvh
Elias
Vi har blivit med kolonistuga som är behov av upprustning. Jag har tittat på grunden och konstruktionen/utförandet ser inte bra ut. Stugan är oisolerad och ska vara byggd på torpargrund (enl förra ägaren och mäklare). Den är byggd i etapper med ursprung 1950. Troligtvis har det gjorts amatörmässigt frånbörjan eller vid ombyggnad. Jag undrar vad man kan tänkar göra för att skapa en mer hållbar konstruktion? Vad kan man tänka sig för prisbild (förstår att det kan uppkomma okända fel under väg, de bortser vi ifrån sålänge). Vi vill inte gärna behöva riva stugan och bygga nytt.
På ena kortsidan (bild 3) vilar syllbrädan på stenfundament utan papper emellan (bild 1). Den är murken och fuktskadad iallafall ytterst mot väggen.
På andra kortsidan (bild 4) verkar syllen vila direkt på marken (alt att det finns sten under, men stora delar är i kontakt med marken.) (bild 5 + 6) Det verkar också sitta något som ser ut som en till syll utanpå under panelen, men kan inte hitta att den vilar på nåtot i marken.
Stugan är 27 kvm, finns i skåne så gott om regn men sällan speciellt kallt. Huset är placerat i söderläge.
Hoppas de finns någon där ute som kan ge en fingervisning om hur man kan tänka med grunden. Den har ju stått under lång tid redan så nåt måste fungera iallafall
Mvh
Elias
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Om inte stugan lutar så behöver du inte få panik. Om rötan sprider sig till golvbjälkarna är det värre.
Det borde gå relativt enkelt att lyfta hörn för hörn och gräva ur och grusa och sedan lägga in nya fräscha stockar på stenar eller andra betongfundament.
Det borde gå relativt enkelt att lyfta hörn för hörn och gräva ur och grusa och sedan lägga in nya fräscha stockar på stenar eller andra betongfundament.
Tack för svar! Hade man tjänat på att redan nu gräva ut grunden lite? Tänker på t ex dom brädorna som är i kontakt med marken nu om det är bra att ta bort jord och sånt? Har du någon aning om hur mkt åtgärderna du nämnde kan tänkas kosta?
Att göra åtgärderna själv är billigt eller gratis, du betalar i princip med din tid och ditt svett. Verktyg som domkraft och spade kan köpas för några hundralappar om du inte redan har vad som behövs, skottkärra som duger till kostar nog ett par tusen men varar ju ett kvartssekel eller mer med normalt underhåll.Elias Ronin skrev:
En vanl garagedomkraft till bil fungerar utmärkt och äger du inte en sån finns utmärkta hydrauliska pelar domkrafter att köpa på tex biltema för under femhundringen
Om du ska leja bort vanligt grovarbete tänker jag att du kan räkna med åtminstånde 5000 kr per dag och gubbe, tänker du istället ha grävmaskin och kranbil rinner tusenlapparna för att inte säga tiotusenlapparna i väg rätt fort så det är bäst att göra det småskaligt och med enkla verktyg oavsett om du gör det själv eller lejer bort jobbet.
Mtrl som grus kan grovt höftas till 200kr/ton, eller minst 1500 per storsäck ( kan vara vettigt om du beställer allt mtrl inlyft på tomten) grovt virke 100kr/m, betong 60kr / säck, färdig plint 120kr/st, släp får du oftast låna av din byggnasare så du själv kan köra grejorna om du inte vill betala för transport med kranbil.
Klicka här för att svara





