Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Stockrosor klarar blåst om den får stöd av något. Viktigast är att den har det soligt och väldränerat. Dahlior klarar ganska blåsigt läge, om man vänjer dem, men de höga sorterna kan gå av. Vissa astilbe är mer toleranta, men överlag föredrar både alunrot och astilbe flugnare läge. Du kan inte göra en vindskyddande plantering på något sätt? Något som bryter/silar vinden.
1 svar · 1,8k läst
K
Kingermann: Tack så mycket för jätte många bra idéer. Vi har ett hus som går mer åt det moderna hållet så ditt förslag med mer raka linjer tror jag passar både oss och huset bäst. Belysning är nånting vi inte tänkt på innan men när du säger det så är det självklart att det ska finnas där. Nu fick vi mycket bra att googla på och få mer idéer. Tack för hjälpen!
2 svar · 4,0k läst
·
elpaco
elpaco: Tack för svaret Cajsa!
4 svar · 6,8k läst
Abbe W
Abbe W: Tack för svar, En liten reflektion, jag är ju Stockholmare från början och är lite överraskad hur fuktigt det är här nere! Jag ser fram emot vacker Lavendel och Stockrosor vid fasaden!
3 svar · 2,0k läst
M
mariewinberg: Hur ska jag planera min nya utedusch? Gärna mycket gröna växter. Dessutom finns eyta på ca 16 kvm i anslutning. Vad ska jag göra där? Sol från fm till sen em. Har funderat på en pergola. [bild] [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
S
Sofia.: Tack för svar :)
4 svar · 1,8k läst
·
S
4 svar · 1,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Man ser till att gräset trivs bättre genom att t.ex. gödsla mer och när sen gräset växer bättre så klipper man mer. Klöver kan binda kväve ur luften så den växer bra även på kvävefattiga jordar.
2 svar · 2,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Tusen tack för alla råd!!! Det finns en plantskola i närheten, ska ta mig dit och kolla om de vet nån som kan rita en skiss åt oss.
2 svar · 2,2k läst
·
T
tarevarg: Tusen tack. Jag skrev ju inte att man skulle odla ätbara växter i dessa bänkar, men jag förstår ditt svar :)
2 svar · 1,3k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja, Cajsa svarar på din också, men det blir inte förrän i morgon.
7 svar · 2,9k läst
·
N
Nedro: Tack så jätte mycket för tipsen. Ormbunken är nog inte den typen av växt som vi önskar för att få en mer "iordning gjord entre". Dock så var marktäckarna väldigt fina båda två, särskilt Hasselörten! Den i kombination med någon Lagerhägg känns inte alls som en dum idé. =)
2 svar · 1,4k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Murgröna tar för sig, på gott och ont. Det enda om hjälper är att klippa, kapa, rensa runt det ni vill spara. Eller flytta på klematisen.
1 svar · 2,2k läst
N
Nedro: Hej, VI har en rejälare höjd skillnad mellan vårt hus och uppfart för bilen (2 meter). Vilken troligtvis blir ytterligare lite högre i framtiden då vi vill bygga garage och då kommer fylla upp för att säkerställa att vår parkering hamnar ovanför kommunalväg utanför tomten. Idag så är det en lägre äldre stödmur i L-fundament (1-meter) och slänt upp sista metern. (Tidare äger
0 svar · 2,5k läst
fremax
fremax: https://www.grascenter.se/underlag-och-skotsel/underlag-anlagga-grasmatta/ Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 2,0k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Nej, undvik klotrobinia, den är härdig i zon 1-2. Kolla in klotnaverlönn, prydnadrönn Rosmari eller Astrid. Eller så går ni på buskträd, dvs flerstammig små träd eller stora buskar. Få stammar nertill och "lyft" krona. Buskträd bildar fin avskärmning på lagom höjd, där en trädstam eller kronan blir för hög. Exempelvis rönnbärsapel 'Maskerad' – alla Malus är hyfsat
1 svar · 3,6k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Ett typiskt uppdrag för rådgivning på plats eller en skiss, där man gärna vill börja med önskade funktioner, behov, drömmar och önskemål, insyn, omgivning, jordmån. Huset har enkelt formspråk men sticker ändå ut, avskalat, rakt, modernt, ärliga material. Jag brukar fråga kunden hur de beskriver arkitekturen på sitt hus, och använda det som nyckelord i gestaltningen. Karaktären
3 svar · 2,3k läst
·
Maria T
Maria T: För tre år sen så gjorde vi om delar av vår tomt, bl a skapades en slänt där jag la kokosfibernät för att inte få ras, och sen planterade jag lite markkrypare och torktåliga växter där. Har nu två problem - dels en del av den slänten som faktiskt hamnar i skugga rätt tidigt på dagen (skugga från hus) och sen där sluttningen tar slut och planar ut mot ett plattlagt område. Vi
0 svar · 1,9k läst
Krokkodriljo
Krokkodriljo: Grattis till nya, fina huset! :)
1 svar · 1,4k läst
·
A
Ackis84: Hej! Ska lägga marksten framför garageuppfarten och gång till ytterdörr. (Med rabatt emellan). Vilken typ av marksten kan passa? Huset är från -68. Vi kommer även sätta häck runt tomtlinjen. Läget är sydöst och är i zon 2. Vad kan passa? Har tänkt avenbok. Tusen tack på förhand för råd! Mvh Anette
0 svar · 1,8k läst
·
M
Mysrys: Vid vår stuga har vår nya granne byggt hus. Då vägen hade för brant lutning för att få bygglov har det sprängts, tagits bort och lagts på för att backen skulle få snällare lutning för våra grannar. Har tyvärr ingen bild.. Vi kör upp, nu är vår backe smalare men lika brant och vid slutet svänger vi höger där vi har vår p-plats Vår slutdel av backen är kvar och vid vår
0 svar · 3,9k läst
M
MickeMånsson: [citat] Det ligger i Hofterup - i skåne - det borde vara zon 1
2 svar · 1,9k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Alla perenner och buskar har ett föreslaget c/c-avstånd för lämpligt planteringsavstånd. Lavandula angustifolia 'Munstead' blir 40 cm hög, och planteras med 30 cm/avstånd (11 st/kvm) Lavandula angustifolia 'Hidcote' blir 35 cm, c/c 25 cm (16 st/kvm). Som sagts i svaren ovan kräver lavendel en del skötsel. Och definitivt väldränerat läge och mycket sol. Kanske inte det självklara
8 svar · 13,7k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Jag vet inte vilken växtzon du bor i, plus att det är svårt att råda vad just ni tycker är snyggt. En damm har dessutom flera olika zoner, beroende på hur blött det är (Fuktzon, sumpzon, grundvattenzon, djupvattenzon osv) Det är alltid svårt kring en damm, då många perenner inte trivs om där är blött under vintern. Så jag ger här två länkar istället. I den första hittar du
1 svar · 3,8k läst
·
F
Frågelådan: Hej! Vi kämpar på med vår trädgård, och det börjar arta sig. Men den känns lite öde och trist på vintern och tidig vår, så vi skulle vilja få in lite mer vintergröna växter. Dels för insynsskydd (alltså lite högre växter), och dels för pynt. Vårt hus är ett gult putshus från 50- talet. Tack på förhand!
0 svar · 1,6k läst
Abbe W
Abbe W: Vi har just flyttat in i en äldre skolbyggnad av tegel i Skåne. Vi vill så gärna ha stockrosor och lavendel mot den vackra fasaden. Det har aldrig varit någon rabatt eller odling vid husväggen. Hur anlägger man så man inte skadar hus och får växterna att trivas? Mvh Abbe
0 svar · 1,8k läst
R
René W: Jag skulle satt/lagt oregelbundna skiffeplattor i grus. Mellan dessa kan du fortfarande ha dina blomsterpotter och skifta ut/flytta dom när du vill. Mot bilvägen hade jag först satt en kantstensrad av granit delvis nergrävd! Med fall från huset. Kanske 5cm, ovan jord efter att ni senare lägger ny grus på bilväg runt huset.
1 svar · 4,7k läst
·
J
Janneericsson: [citat] Kolla på Mirakelhäcken. http://www.mirakelhacken.se
2 svar · 6,0k läst
M
Mandji: Tack, det var ett väldigt bra tips!
2 svar · 2,3k läst
B
badtastex: Tack för många bra tips! Vi vill inte ge upp på den och läget ännu, så nu när vi vet vad som är mer gynnsamt kanske vi kan få till något som gör att den trivs bättre. Tack igen!
2 svar · 4,9k läst
·
buspojken
buspojken: Tack för svaret 👍
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.