Vi satte en kaprifol mot vår södervägg för två år sedan och redan första året sköt ett skott iväg längs nästan hela spaljen. Övriga skott har dock stannat på 30-40cm höjd trots vissa försök att få dem att klättra. Kan det vara så att det enstaka skottet tagit all kraft av plantan? Krävs någon beskärning för att få fler skott att sticka iväg? När på året och hur skall detta ske?

Kaprifol plant med ett långt och flera korta skott vid en spaljé på en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Äsch mitt svar försvann när jag skulle klicka på din bild...)

Kaprifoler är inga kinkputtar, men jag tror nog den har det för torrt intill husväggen i söderläge.
Kaprifoler vill helst ha näringsrik fuktig mullrik jord, men klarar torftigare jord, men vill hellre stå i halvskugga. De kan stå intill husvägg alltså men hellre på östsidan. Inte både sol och väggläge.

Det är alltid extra torrt intill husväggar, så där passar växter som älskar att solstekas, ofta också väldränerat. (gråbladigt, medelhavsväxter, fetbladigt).

Kaprifol beskärs vår, men behöver inte beskäras varje år. Oftast är ju problemet att de blir för yviga och stora, så man vill ta ner dem. Då kan man gallra bort äldre grenar på olika höjder till exempel.

Det är svårt att hitta klätter-/klängväxter som gillar torrt och soligt. Det är typ kaprifol man rekommenderar. Testa jordförbättra runt om med bra mullrik jord. Och stödvattna tills rötterna hunnit ner och hittat fuktigare djup.

Om du har gräs eller ogräs runt så ta först och främst bort det. Sätt gärna någon högre perenn eller mindre buske som skuggar av om du vill testa ha den kvar.

Redigerat:
Tack för många bra tips! Vi vill inte ge upp på den och läget ännu, så nu när vi vet vad som är mer gynnsamt kanske vi kan få till något som gör att den trivs bättre. Tack igen!

• Gilla
Cajsa Lundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.