Vid vår stuga har vår nya granne byggt hus.
Då vägen hade för brant lutning för att få bygglov har det sprängts, tagits bort och lagts på för att backen skulle få snällare lutning för våra grannar.
Har tyvärr ingen bild..
Vi kör upp, nu är vår backe smalare men lika brant och vid slutet svänger vi höger där vi har vår p-plats
Vår slutdel av backen är kvar och vid vår tomtgräns sluttar det ner till deras väg, en grusslänt med en höjd på kanske en meter. På åtminstone fyra av dessa längdmetrar skulle jag vilja plantera något... (hör ju själv hur dumt det låter.)
Dels för att försköna, men även så vår bil säger ifrån när vi närmar oss "stupet" och för att binda underlaget lite.
Finns det något, gärna med en höjd på 80-150 cm som kan växa i obefintlig näring? Jag önskar jag kunde jordförbättra, men är rädd att det kommer rasa om jag bråkar för mycket. Vid plantering får jag lägga lite jord ovanpå och kanske komma ner en liten bit.
Vresros kanske går, men det får inte vara något som sprider sig eftersom det ska vara farbart på bägge sidor..
Vore mycket tacksam för svar på en tokig fråga!
Vi ska även få upp ett växthus till våren. Gärna växttips på högre buskar, som ska växa på kortsidan om växthuset mot grannen. Mycket dålig jord där också. Torrt och stenigt, med berggrund lite här och där. Har nu bla havtorn där, och någon prakthäggmispel.
Växtzon 3
<3 Maria