Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Svårt att ha synpunkter så här spontant. Funktionell är a och o, och sen beror det på önskemål och behov, samt såklart husets arkitektur osv. Tänk på framsidan att den får balanserande grönska mot fasaden. Träd och klätterväxter ger bra effekt på liten markyta. Vad jag kan se är att ni har hängt allt uteliv på byggnaderna, det är lite synd. Våga göra något lockande mittemot
1 svar · 1,5k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Angående placering av träd tycker jag att det ser ut som att max ett träd ryms. Tänk på slutdiameter på kronan, även om Katja är lite mindre får du räkna med 4 m. (Läs alltid på hur höga och breda träd och buskar blir, det som är angivet är vid 10 års ålder.) Persika mår bra i skyddat läge, men blir det för soligt och varmt på våren kan de vakna för tidigt och sen drabbas
1 svar · 1,3k läst
·
R
Robert1970: [citat] Har också tänkt på salt och hundurin , tror mest på saltet då det är på flera ställen och relativt utbrett. Hoppas bara att det inte är sjukdom som sprider sig vidare till övriga häcken.
3 svar · 3,2k läst
S
Svampe: Efter att ha fått två 30-metersgranar över huset under en storm så säger jag att alla stora träd som riskerar att falla på hus eller uthus och orsaka skador ska tas ner under kontrollerade former. Eventuellt även stora träd som kan falla över parkerade bilar eller annat man är rädd om. Så jag tycker att det är bra att ni funderar på om de ska tas ner om de står dumt till. Men som
5 svar · 6,9k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Det är alltid mer svårskött och svårvattnat i en slänt. Har ni blött läge kan det vara en stor fördel, men ofta blir det för torrt för odling i lutande mark. Terrassera på något sätt i så fall (byggtimmer? pallkragar? natursten?). Allt ogräs och gräs måste bort först (oavsett vad ni ska plantera). Innan ny plantering kan ni jordförbättra. Potatis vill inte ha fet näringsrik
2 svar · 4,4k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Att göra en komplett framsidesdesign skulle ta 10 timmar minst, så jag ger några råd. Oavsett höjd skulle jag satsa på en enhetlig häck längs tomtgräns, helst vintergrön. Det ger grundstruktur och är enklast på sikt ( t. ex. hybrididegran som du håller låg). Innanför denna kan du sedan göra ett "spel" av olika buskar, som har höstfärg, vårblom osv, som du binder ihop i grupper
1 svar · 3,7k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Låter fint! Om det inte är nära inomhusgolv som är känsligt funkar makadam fraktion typ 2-6 mm bra. Detta är alltså ett siktat krossmaterial. Om man ska gå på det barfota måsta man ha natursingel. Det folk i allmänhet kallar klassiskt grus, dvs natursingel 8-12, 8-16 eller liknande funkar också, men jag gillar lite mindre fraktioner. Färgen beror på bergart och var i berget det
1 svar · 1,6k läst
tttomten
tttomten: [citat] Blev lite nyfiken och googlade på honungsskivling-f&n nu har jag jobb i sommar. Har aldrig sett svampen som ett problem, som den tydligen är :confused:
7 svar · 1,3k läst
T
tarevarg: De var inte meningen att lämna in dubbletter, ursäkta:oops::rolleyes:
3 svar · 960 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: De är lätta att känna igen eftersom de är gröna året runt. Ta dem nu när de sticker ut i trädgården.
1 svar · 736 läst
F
Flufftuss: Hej! Vi flyttade in i vår villa ifjol sommar och funderar nu över hur vi ska skapa struktur, ”väggar” och få lite form på den nedre stora grästäckta delen av vår 1500 kvadrat stora tomt. Tomten är väldigt öppen nu och angränsar mot en öppen åker på ena sidan och en hage på den andra + granne och grusväg på övriga sidor. Mot grusvägen har vi en uppvuxen liguster-häck
0 svar · 870 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Rotskott är enklast. Vill du pyssla med sticklingar så testa i juni. Ta sticklingar av halvförvedad årstillväxt, stick i luckor jord under plast. Håll fuktigt och koka dem inte i solen. tar du sticklingar med två veckors mellanrum så har du störst chans att träffa rätt.
1 svar · 3,1k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Har bara flyttat Blåsippor ( bra resultat = de har spridit sig mycket ), men generellt gäller väl att ta med så stor rotklump, som möjligt och att jordmånen på den nya platsen är lämplig för respektive blomma.
1 svar · 4,1k läst
A
Annakarinpia: Hej! Vi har en 70 år gammal tomt där huset står på ena toppen av ett klåver. ”Fåran”, ca 40 kvm , är fylld med sprängsten och jord med gräsmatta, träd, viss stenläggning och en mur för att hålla tillbaka allt. Höjdskillnad från gatunivå är ca 3-4 meter. Nu har allt satt sig och sjunkit ca 10-20 cm. Hur ska vi åtgärda för att det inte ska sjunka/sätta sig ytterligare utan
0 svar · 1,1k läst
E
Elemca: Hej! Vad ska jag hitta på här? Hur skulle du komponerat? Önskar mig en frodig rabatt med lite höjd och ev ett nytt träd! Rabatten har öster-till söderläge och med det menar jag att den främre delen av rabatten, sommartid, har sol till sen eftermiddag medans rabatten i bak kant hamnar i skugga vid lunch. tacksam för råd☺️
0 svar · 1,5k läst
·
Karlia
Karlia: Den vi redan har växer i en annan liten sluttning sedan ca 30 år. Redan innan robotgräsklipparen höll den sig på plats. Annars håller jag egentligen med, exempelvis lupiner kan jag inte tänka mig att ta in.
22 svar · 3,8k läst
·
B
b8q: Känns som att det passat bättre med ett souterränghus på den tomten. Men några terrasserade stödmurar med planteringar och/eller trädäck på delar av dem kan väl bli bra? Med lämplig höjdskillnad kan ju en mur få dubblera som sittbänk också. Bara rita upp och ansöka om marklov hos kommunen.
3 svar · 2,3k läst
·
P
PontusmedPP: Hej! Dags för oss att göra om framsidan, vi har en grundtanke med hur vårat behov ser ut och vad vi gärna vill få in men vi saknar inspiration i hur detta ska byggas. Framförallt är vi intresserade om det finns några bra tips från forumet på hur vi kan designa detta. Behovsanalys / saker vi vill få med. *Ny trapp/räcke (ev tak ovanför?) *Plattsättning, plats för 2 bilar i bredd
0 svar · 2,1k läst
·
I
Isolator: Hej! Här har tidigare ägare haft en ovanmarkpool. Vi vill hellre göra något trädgårdssaktigt av det. [bild] (vy från farstun, ett par meter från köket). När vi flyttade in i somras var det hård jord där med en massa ogräs, som vi började vända på i hopp om att man skulle kunna plantera något där nästa år. Vi har uppskattningsvis fyllt en 10liters hink med gamla glas och
0 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Byggahus trädgårdsexpert Cajsa Lundin håller till i Stockholm: https://www.byggahus.se/fraga-experten https://formochfunktion.se/kontakt.html
1 svar · 1,4k läst
G
Gadd: [citat] Tack - har inte jobbat vidare med växter/buskar ännu på grund av andra aktiviteter , men är tacksam för ditt förslag!
8 svar · 5,1k läst
·
V
volvo51: Tyvärr inte. Men tänk en trapp där man skjuter trappstegen lite sidledes.
3 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det låter som en alldeles för stor fråga för detta forum (alla forum) och det kan vara bäst att anlita ett proffs som kan titta på trädgården i verkligheten, diskutera med er och lägga ner några timmar för att ta fram ett förslag. Det här underforumet tror jag var tänkt till ett särskilt tillfälle när trädgårdsdesignern avsatte en hel kväll till forumet, normalt
2 svar · 1,6k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Vatten är alltid poppis bland barn. Här nära där jag bor har kommunen i en lekplats byggt upp ett vattensystem där man kan pumpa upp vatten med en hederlig handpump till en liten damm för att sedan öppna dammluckan och släppa på forsen nerför en slingrande byggd bäck. Den har sina nackdelar (dålig vattenpåfyllnad samt att det krävs väldigt mycket vatten för att det skall
14 svar · 3,4k läst
·
R
rickardk: Hej! Vi har en väldigt liten trädgård (ca 400kvm) som är ganska fullpackad på sommaren med studsmatta, barnpool och växthus... Men bakom vår trädgård börjar skogen och där skulle vi vilja göra lite fint så att vi kanske kan ställa upp ett bord och några stolar. Som man ser på bilden så är det idag en tråkig slänt (bredvid trappan) och ett par odlingskragar som kanske inte
0 svar · 1,5k läst
·
Fadai
Fadai: Om du börjar redan nu att sätta plintar för pergola och gräva rabatter så kan du få fart på växterna redan till sommaren. Markarbetet kan ju göras senare.
14 svar · 2,1k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Då skulle jag sätta stödet närmast häcken och fylla upp med singel 8-16. Då bör det dröja en mansålder innan det kalvat iväg nämnvärt (y)
5 svar · 2,5k läst
·
yonna
yonna: Det är också av värde att veta om ni vill ha träd som tänder tidigt och om poolen är täckt tidig höst då bladfallen sker. Jag har tex tre klotrobinior som är 4-5 m höga och vars krona ger totalt insynsskydd, särskillt om man sätter ett par stycken på rad. De är lämpade i zon 1-2 men tänder ganska sent. Sätts helst i gräsmatta eftersom de lätt ger rotskott (som gräsklipparen
5 svar · 3,1k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Det är svårt läge. Ta bort allt befintligt gräs och ogräs (växtsvål), fyll upp/jordförbättra så gott det går, och gräv ner åtminstone 20 cm, helst 25. Det kanske går mellan rötter där du har trädet. Sen ska du välja en marktäckande tålig växt som inte är kinkig. Kolla på waldsteinia/gullgröna eller liten flocknäva under trädet. Myskmadra kan funka om det inte är för
4 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.