T
tarevarg: Alltså miljön hade tillåtit björkarna, men du har rätt, de kan bli alldeles för stora också. Jag ska fundera ut hur jag får det bra på den sidan av tomten, kanske en meter pergola, varannan meter och en skir klätterväxt på. Jag vill ju inte att det ska vara för tät. Jag får grubbla vidare. Jag kanske planterar några björkar på tomtgränsen mot skogen i stället, då kan de växa
2 svar · 1,9k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Här är frågan vad du tänker när du säger så BRA som möjligt. Är det något häftigt designmässigt, eller basic funktioner? Man kan ju jobba på två sätt: använda det långsmala för att förstärka perspektivet, eller jobba bort det långsmala genom att dela av åt andra hållet, så man inte ser "längden" i en blick. Viktigast är att allt ni önskar får plats, så man måste
1 svar · 1,3k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Menar du designer så jobbar de flesta över stora områden. (jag till exempel). Men kolla gärna här: https://svenskatradgardsdesigners.se/hitta-tradgardsdesigner/ För anläggare kan du kolla: https://tradgardsanlaggarna.se/hitta-en-tradgardsanlaggare/
1 svar · 1,2k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Växtzon? Ståndort? Kaprifol blir lite skräpig, inte ultimat till pergola. Plus ofta gles nertill med åren. Alltså, arbetshästen nummer ett är ju klematis Summersnow. Koreansk pipranka klarar sol om det bara är fuktigt, blir frodig och tät. Starkväxande är också engelmansvin (men inte lika starkväxande som klättervildvin.) Något som är vackert i pergolor är blåregn, finns en som
1 svar · 6,8k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Du kan använda vilka buskar eller buskträd som helst som ger grönska på rätt höjd så klart. Men om du ställer "vanliga buskar" på tomtgränsen kommer de att bli för breda, då får du ställa dem en bra bit in, läs på vad de har för naturlig bredd. Finns inte behovet att markera tomtgränsen kan ni ställa dem i grupper eller rader, lite omlott på tomten. Tänker att det behövs
2 svar · 2,9k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Nu vet jag inte vart söder är, men mitt på dagen under sommarhalvåret står solen väldigt högt. Sätter ni ribborna i pergolan mot solvinkeln samt sätter dem tätt får ni halvskugga under. Mot kvällen kommer solen in under. Störs man av detta kan man sätta stråjalusier (rullgardiner i naturmaterial), eller ett kraftigt tyg (typ gjort för båtliv) på vajer eller stålstång (både
2 svar · 3,3k läst
·
AmandaSv
AmandaSv: [bild]
5 svar · 1,8k läst
·
AmandaSv
5 svar · 1,8k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Hej! Det som brukar vara problem med plantering kring björk är att de snor all näring och vatten, men är det blött låter inte detta som ett problem. Är det väldigt blött kommer inte mycket att trivas, eftersom det är för syrefattigt. Men ser björkarna vitala ut kan det inte vara "för blött". Som vanligt gäller att ta bort alla ogräs innan plantering. (Kanske kan ni höja
1 svar · 2,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Allt som ska grävas ordentligt och pytsas ut gör det direkt med grävmaskin T.ex. gångar, parkering, gräsmatta, stora träd etc. Det sparar mycket tid om man kan göra det med grävmaskin. Sen attfå iordning parkering och entre snabbt gör mycket för känsla. Det nya huset känns lite som en byggarbetsplats tills detta är fixat
5 svar · 2,6k läst
·
V
Villaingesund: [citat] morgonsol på baksidan och ca 8h sol på framsidan är det också sol men eftermiddag och då bara ca 3h
2 svar · 1,7k läst
·
L
LasseA: Tack för tipset, Cajsa!
2 svar · 2,2k läst
RACS
RACS: Tack för bra svar. Jag ska titta vidare.. undersöka betongförslagen. Faktum är att jag igår funderade över att platsgjuta. Absolut kan och bör mur 2 ökas.. Och mur tre är mer tänkt som kantsten.. Tack en gång till!
2 svar · 1,7k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Gröna fingrar handlar bara om miljön för rötterna. Har ni dålig mark får ni bygga upp jorden, göra upphöjda bäddar. Sen måste man alltid gräva breda gropar, och jordförbättra även i en stor diameter runt buskar och träd (om än inte lika djupt som just under). Sen gäller det att var påpasslig med etableringsbevattningen, den kan man inte slarva med. Man måste stimulera växterna
1 svar · 956 läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Är det blåsigt? Är det mestadels fuktigt i marken, eller blir det torrt på sommaren? Tänker ni er stora fält, som marktäckande sjok som gör tomten mer intressant och ger linjer/former? (samt minskar gräsmattan så ni minskar skötselytan) Eller är det till en mindre rabatt intill huset? Under björken kan du prova brunnäva och silverfryle, bara du hittar djup mellan rötterna att
1 svar · 1,2k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Inspirerande hus. Tänker lite avskalat, robust, coolt och modernt. Gör en prärieplantering? Kommer bli så maffigt blickfång. Dvs stor del höga dekorationsgräs (typ 50%) vävande i dessa olika höga perenner. Solen är inte ett problem, men sol mot jorden torkar ut. Ni kan lägga ut en droppslang för bevattning om ni vill. Komplettera med svag belysning. Det kommer att vara fint även
1 svar · 1,9k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: För att kunna plantera behöver ni fixa jordbädd i sprängstenen. Om det är glest mellan stenarna så vatten rinner rakt igenom behöver ni täta botten med lera, eller spola ner mindre fraktioner av sten mellan stenarna. Ni kan även bygga uppåt med murar, stålkärl eller planteringslådor utan botten. Tänk på att det inte är bara djup växter behöver, mest är det åt sidan som buskar
1 svar · 1,0k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Jag skulle satsa på ett lite större träd som ger volym och matchar hustaket. De som finns ser inte ut att kunna åstadkomma den frodigheten, med rätt balans till det hårdgjorda. Även planteringarna är lite för låga, ger ingen impact. På en framsida passar t. ex. fylldblommigt körsbär med fina vita fyllda blommor, och fin stam, men den får ingen frukt (som kladdar). Gillar ni något
1 svar · 2,8k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Ja typ. Men nu ser det ut som halvcirkeln tog halva entrégången. Man behöver en planskiss och ritprogram. Jag tänker inte heller att gångarna går precis längs huset, utan utgår från bågen i cirkeln. Gärna levande grönt mellan hus och sidogångar. Och gärna en året-runt-bänk framför eller någon slags mindre utemöbel, som välkomnar och gör entrérummet trevligt.
5 svar · 3,6k läst
·
T
Trrttsch: Tack för många bra tips! Den gula väggen är grannens så den kan jag nog inte göra nåt på men planteringslådor med gräs någon meter ifrån låter som en bra idé. Och kanske pipranka på min bruna garagevägg. Det ska bli jättekul att komma igång med när det blivit något varmare.
2 svar · 2,0k läst
·
alexander___
alexander___: Tack!
2 svar · 823 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Jag är absolut inte något anläggarproffs. Låter som ni redan varit i kontakt med någon för råd, dessutom testat själv. Vågar inte svara tyvärr. Kanske går det att fästa något i betongen? Som armeringsjärn och ha en klätterväxt som döljer. Eller om man kan klä in den, men det kanske ytan inte håller för.
1 svar · 1,4k läst
·
limstift
limstift: Tack för ett utförligt svar, och med exempel på växter vars existens jag inte ens kände till. Jag ska nog få ihop något snyggt baserat på dina förslag .:D
2 svar · 2,5k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Tack för all info och kul med designfråga. Det skulle dock krävas lite klurande, testande, pusslande och fler frågor för att ge ett designförslag. Det finns inte svarstid för detta. Bara en "snittblomsrabatt" eller perennplantering kan ta flera timmar att komponera, och jag behöver mer info och bollande vad ni gillar (färger, uttryck, höjder). För perenner gäller inte zonindelningen,
1 svar · 1,7k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Detta är en omfattande fråga! Rekommenderar starkt att ta dit en trädgårdsdesigner för konsultation, så får ni idéer och vägledning. Innan dessa brukar kunden få fylla i en checklista, som är väldigt bra för att reda ut behov och önskemål, en inventering som klargör ingredienserna och ytorna. Bra i alla fall att ni definierat problemen. Helt klart måste infarten ses över och
1 svar · 1,4k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Börja med att ta reda på era behov vad gäller möbler för storlekens skull. Det blir sällan fint med ett gigantiskt däck. Gör gärna avdelningar i däcket, kanske med en inskjuten häckdel, eller höga perenna gräs eller ett stort växtkärl. Vart passar vilken typ av möbler, dvs var är morgonsolen, sista kvällssolen osv? Kanske kan ni göra en del med stenläggning för grill och
1 svar · 1,8k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: 30 cm djupa låter lite lite för buskar, särskilt vintergröna. Även bredd och längd låter litet för rottillväxten. Jag skulle köra på perenner. Det blir antagligen torrt också. Kärleksört 'Matrona' är rödbladig med gammelrosa flata blommor, ca 40-50 cm hög och fin lång tid över året, in på vintern. Komplettera med vårlökar som pärlhyacinter runt. Kanske rymmer du
1 svar · 2,3k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Det som låter bäst är gräsarmering, dvs håliga betongstenar, där gräset kan växa. Sök, de finns överallt där betongsten säljs.
1 svar · 947 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Jag ser en dörr och antar att uteplatsen ska ansluta till denna. För att passa huset bör absolut undvika att bracka på med en stor träaltan direkt mot huset, och även undvika en upphöjd. Till huset passar (öppna) trappor direkt utanför dörren och sen uteplats (strax över) marknivå. Mina farföräldrar hade samma typ av hus och de hade en platsgjuten betonguteplats som de målat med
1 svar · 1,6k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Är plantering till för att dölja pumpen får ni ta till med rätt höjd av växter. Mest lättskött är buskar i rätt höjd, med en marktäckande växt under. Finns ju blommande buskar med höstfärg, tänker istället för perenner. Eller olika bladfärger, inte minst gråbladigt är fint i sol. Det är bara zonen som är begränsning här. Gå till en bra plantskola och kolla sortimentet.
1 svar · 1,5k läst
Fadai
Fadai: Tänk låga chili (bör sås genast, helst igår), i fönster. Balkongen kan du fylla med tomater, gräslök, potatis i hink, ampeljordgubbar, kryddväxter mm. Och blommor.
1 svar · 873 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.