Vi har vår mesta av tomten på en grusås i Småland. Det har varit omöjligt att odla på den, så vi byggde orlingsbäddar, fodrade med platonmatta och har köpt gjord på lassvis (både åkerjord, lerjord, sandjord och jord från hästhage som vi blandade) och har ändå inte fått till det. Försöker med olika sorters gödsel, vattnar när det behövs, gödslar när det behövs, gör allt omtänksamt men resultatet uteblir. Det som trivs i bäddarna är persilja, gräslök, pepparmynta,citronmeliss och oregano, men inte jordgubbar, sparris, potatis, tomat, gurka osv osv. Bor mellan zon 3 och 4 i Växjö kommun. Har du någon idé varför vi inte lyckas? Jag vet att det är svårt att gissa, men försök snälla att ta exempel. Vi har växthus också men där löper tomatplantorna amok i höjden.

• Översikt över en trädgård med odlingsbäddar, växthus och ett gulmålat hus med rött tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är såklart att jobba "med naturen", välja växter som gillar grusås. Dvs torktåliga växter som gillar väldränerat läge, oftast kräver de även soligt läge. Dessa brukar inte heller kräva mycket gödsel.
Går att hitta på nätet, men ledtrådar är att titta på bladen: fetbladigt, grå toner, glansiga, hårda, ludna är alla försvar mot uttorkning. Finns mycket att välja på.

Ni har tänkt rätt genom att tillföra mullämnen, göra upphöjda bäddar och förhindra att vatten rinner rakt igenom.
(Ge inte för mycket gödsel bara.)

Mitt råd är att besöka en närliggande bra handelsträdgård som kan området för tips på växter som passar er zon.

Tusen tack. Jag skrev ju inte att man skulle odla ätbara växter i dessa bänkar, men jag förstår ditt svar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.