Fråga trädgårdsdesignern söndag 15 mars kl 20-22
Pedanten: Hej Vad ska vi göra med vår delade rabatt på framsidan av huset? Vägen den vätter mot är inte speciellt trafikerad och den ligger i nordvästläge och får alltså inte sol förrän efter lunch på dagen. På vår sida står nu ett plommonträd som tyvärr skuggar en del, men som vi gärna skulle behålla om det går att göra något fint med resten av rabatten. Jorden är normal och jag
Lindöbo: Hej! Våra thujor brabant står i dynlådor på vårt däck som bilden nedan visar, de är inte så vackra så här efter vintern, hur ska vi göra för att få liv i dem till våren? måste vi plocka bort kottarna eller det fula bruna på dem? gödsla? När och så... [bild] Tack för hjälp!
Cajsa Lundin: Jag tror definitivt att det GÅR att göra något, det finns växter för alla typer av ståndorter. Lite svårt att avgöra om stenarna i sig är ett problem, beror på hur stora de är. De flesta rötter trivs med stenig mark, men går det att gräva? Vad du än ska plantera in måste du ta bort och hålla undan befintlig växtlighet och ogräs. Vet inte om det är blött eller torrt? Är det
Persson000: Hej Vi ska plantera en tujahäck på vår nya tomt, det ända problemet är att det är en gammal åkermark och det är väldigt lerigt en bit ner. Dock så tror jag inte det är möjligt att lägga med någon dränering pga fel fall på tomt. Finns det nåt tips på hur man ska göra för att inte dränka tujan?
Cajsa Lundin: Det är jättefint med pergola som rumsbildare. Hur man gör? Ja, man gör stolpar med ett ramverk upptill, och mer eller mindre täta överliggare. När man har ett glest tak kan man ev hänga saker som hängstolar, lampor/ljusslingor/lyktor med mera. Blir mysigt! [bild] [bild] [bild] https://se.pinterest.com/formochfunktion/pergolor-och-uterum/
Cajsa Lundin: Klättrande säger du? Visst kan man sätta vissa klätterväxter i slänt, som så småningom täcker jorden i slänten. Japansk klätterros, Rosa multiflora är en sådan som passar massplantering i slänt. Små enkla vitgula blommar i juli och röda höstnypon. Men jag tycker det vore enklast att plantera en marktäckande buske eller/och perenn på rätt c/c-avstånd för att täcka slänten
Tegeltorpet: Tack! :) Nu är jag inne på dessa tre (ändrade mig när det gäller färg..), men bäst att jag dubbelkollar härdigheten då...: Mme Carriére mot södra husväggen Etude vid entrén Gerbe Ros i rostornet :)
Cecilia R: Jag har målat mina med linoljefärg för att skydda dem. Jag tycker det är viktigt att tänka på vad man släpper ut i marken man odlar på. Vissa pigment är t ex giftiga för vattenlevande organismer även om du målar med linoljefärg. Jag hade tänkt mig mina engelskt röda, men valde röd ockra istället av den anledningen. Vackra är de nu pallkragarna :) Lycka till med dina! PS. Om du
Robert Kooijman: Eller varför inte några fina vintergröna/blåa barr buskar som 'Picea Glauca Globosa' och 'Juniperus Chinensis Blue Alps'? Sistnämnda är utmärkt för en tätt häck och kan klippas hur mycket som helst. Både klarar inte bara hårda vindar, men brukar också lämnas i fred av rådjur & hare!
Marlen Eskilsson: Här kommer en till bild som jag fick av Cajsa, där locket döljs av en klematis. [bild]
Cajsa Lundin: Jag är från Luleå, men jag jobbar inte med/i den växtzonen. Inte får man så mycket växtinspiration när man åker upp heller... Få som satsar på sina trädgårdar än så länge. Jag vet alltså inte vad som växer fort där uppe, om något ens gör det. Häggmispel är snabb och har många värden, men den har sjuka i form av kraftiga mjöldaggsangrepp. Det kan vara så att den får
Cajsa Lundin: Lavendel vill inte ha mycket näring alls. Buxbom kan du ge vilken näring som helst, jag föredrar kogödsel och hönsgödsel. Kogödsel på påse är har extra kvävenäring, och tillför även struktur/mull och därmed stimulerar mikrolivet till jorden som håller den frisk, så om du inte tillfört mullämnen på länge eller har lite taskig jord så kör du kogödsel. Hortensior kan
Cajsa Lundin: Makadam ger bra dränering. Sandjordar är i sig själv väldränerade. Runt hussockel/grunden brukar husleverantören/grundläggare veta vad som ska läggas, det är lite beroende på omgivningarnas förhållanden också. Runt huset ska ni inte plantera direkt mot huset, utan lämna minst 20 cm med oorganiskt material (inget fuktbindande som jord och växter).
Cajsa Lundin: Ja, lagerhägg är fin året runt. Busken vingbenved har enormt vackra höstfärger. Klätterbenved går att ha som marktäckare, men rådjuren älskar den. Liguster tappar ofta bladen vintertid (även den som heter vintergrön, den är inte städsegrön), plus att liguster allt oftare drabbas av en trist svartfläckssjuka. Buskar som har lite grövre grenbyggnad ger fina vintersiluetter,
Cajsa Lundin: Plommon tillsammans med övriga Prunus ska beskäras så lite som möjligt. När beskärning görs ska det ske i JAS, dvs sensommar. Jag är inte trädgårdsmästare eller certifierad beskärare... men tre toppskott som konkurrerar är inte bra, så korta in två av dem innan de blir för grova. Tänk pyramidform. Är du osäker tar du dit en certiferad beskärare första gången för
lbgu: Din björk är ju ett unikum. Så var stolt över den, det finns miljoner björkar som ser ut som 'de ska' så var rädd om denna.
Cajsa Lundin: Väldränerat är a och o för gräs. Svårt att få dem att övervintra, men testa. 50x50 cm är inte särskilt stort. De är ju perenner, så om de slipper vinterfukt och om du kan isolera dem och ställa mot en vägg på vintern kan det gå att övervintra. Fråga i närmsta bästa handelsträdgård med kunnig personal. Gräs för sol, sand och torra jordar: silverhavre, silvergräs,
Cajsa Lundin: Häggmispel har sjuka (kraftiga mjöldaggsangrepp) och ska undvikas! Bukettapel, aronior och kornell är exempel på bra buskar till häck med höstfärger. Vet inte om man ska ha rabatt under äppelträd egentligen, lite svårt där man ska gå och plocka frukt tänker jag. Men håll undan gräsmatta om träden är nyplanterade, det är riktigt. En marktäckande växt som waldsteinia eller liten
Cajsa Lundin: Sol 7 till 15 blir varmt. Så avskuggning bör finnas. Om ni vill bygga växtmurar för jordbäddar eller plantera i marken är en smaksak. Lite lättare att komma åt med upphöjda bäddar. Man brukar nog inte ha utekök inuti växthuset, särskilt inte om det är bara är 15 kvm. Vad gäller markmaterialval beror det på mycket runt ikring, karaktär, arkitektur, plats osv, och övriga
QuBaR: Tusen tack för att du tog dig tid och svarade på våra funderingar och kom med bra och konkreta tips. Det uppskattas av ett par trädgårdsamatörer ;)
Cajsa Lundin: Bondsyrén kan beskäras vårvinter eller efter blom. Behöver inte beskäras än om den är så låg. Men sen kan man försöka hålla efter de äldsta grenarna för att stimulera tillväxt nerifrån. Syrénhäckar brukar bli ganska glesa nertill och väldigt breda och höga med all grönska och blom upptill med tiden. Inte en helt lätt häck alltså. Kräver mycket yta i bredd. Den går att
Cajsa Lundin: Jag jobbar inom Mälardalen, så jag är inte expert på hur växterna uppför sig i Sundsvall. Men ogräset måste bort innan ni planterar. Föreslår att täcka av allt 2-3 växtssäsongen med ljustät duk (sök på weed killer eller ogräsduk), då komposteras allt under. Se till att täcka en bra bit åt sidorna också, och se upp vid skarvar så det blir helt ljustätt. Sen skulle jag satsa
startkraftrelationadkse: Hej! Tack för svar. Det låter som en god idé. Jag har prövat timjan på ett annat ställe i trädgården där det är mycket sten och det funkar bra. Så då borde det även fungera här, speciellt som denna refug-modell sluttar in mot trädgården i en halvmåne. Med vänlig hälsning Arne
Charlie2: Det är klart att du kan ha växter och frodiga blommor, gäller bara att hitta rätt växter till rätt läge. Undvik dock växter o jord o fukt mot grunden och bygg en odlingslåda. Undvik att förstöra fasaden med hjälp av en spalje. Bygg liknande den här: Men som ovanstående skrev - söderväggen blir supervarm och det är tufft för växter i den värmen. Passar för vindruvor kanske.