Byggahus.se

Planera en stor framsida

468 läst  3 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej. Jag har totalrenoverat ett hus och skulle vilja få till en felativt underhållsfri framsida som matchar huset. Framsidan är stor och tanken är att någon gång bygga garage/carport där bilen står. I bildens högra del finns ett förråd och även framför förrådet finns en yta som motsvarar uppställningsplats för en bil. Där funderar vi på ha pannans utedel, sopkärl och ev uppställningsplats för en bil. Men vad ska vi göra med all annan yta och hur ska vi planera husets entré? Tips mottages gärna.

2. R
    Medlem · Nivå 11
    Växtzon?

3. J
    Medlem Nivå 2
    Zon 1 :)

4. Cajsa Lundin
    Trädgårdsdesigner · Nivå 8
    Ett typiskt uppdrag för rådgivning på plats eller en skiss, där man gärna vill börja med önskade funktioner, behov, drömmar och önskemål, insyn, omgivning, jordmån.

Huset har enkelt formspråk men sticker ändå ut, avskalat, rakt, modernt, ärliga material. Jag brukar fråga kunden hur de beskriver arkitekturen på sitt hus, och använda det som nyckelord i gestaltningen. Karaktären kan följas upp i trädgården, men man skulle även kunna kontrastera. Man skulle kunna göra naturlikt med lundinspiration, eller (stora eller små) tallar och blåbärsris, eller fluffigt hakonegräs med uppstammade buskträd.

Behövs insynsskydd? Eller vill ni "bara" gör det dekorativt? Sittplats? En mindre frukostplats? Eller sista kvällssolen?

Men i huvudsak skulle jag börja med att tänka "disposition av funktioner", där man skalenligt skissar in dessa. Då får man kommer även rörelsestråk. Sannolikt en huvudgång åtminstone. Jag tycker också man kan tänka "trevligt entrérum" och göra en lite större plats kring entrédörren som innehåller en sittplats (en åretruntbänk till exempel), gärna omgärdad av häck, buskar eller spaljé, därtill någon belysning... Om ni vill ha skönare sittplats så bör man omgärda den mot insyn på något sätt.

Häckar behöver inte stå längs tomtgräns, utan användas för att bilda struktur och rumslighet, och då kan man köpa färdig storlek på partiella delar för att snabbt få till trygghet och funktion.

En framsidan rör man sig på året runt, flera gånger per dag, därför bör man tänka in vintergrönt, vinterform, absolut vårlökar och höstfärger, kanske vårvinterblommande buskar/buskträd (med doft). Marktäckande perenner eller buskar gör det lättskött, och här finns en uppsjö av olika karaktär. Viktigt på en framsida är också att jobba med höjd, så huset känns inbäddat, grönska
    som balanserar huskroppen, så välj gärna åtminstone ett stort träd (t. ex. ullungrönn)

Jag kan se massor av olika lösningar helt enkelt. Hoppas detta gav lite verktyg och idéer för att ta er framåt själva.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka