Karlia
Det är stenar runt om slänten, robotgräsklippare som kör sommartid så spridning är jag inte orolig för. Taggväxterna har hållit sig någotsånär, en del långa revor som jag behövt ta bort.

Vintergröna och Flocknäva ska jag kolla upp!

Karlia
Kollat. Vintergröna har vi vid gamla huset, slänt även där. Den verkar trivas i skugga/halvskugga, men jag tycker om den så prova kan jag ju. Flocknävan var söt, frågan är om den klarar sig på fattig jord.

Hemma odlar jag chili och tomater även om vårt klimat inte är toppen för dem. På landet får de växter som finns inte så mycket kärlek och omtanke (särskilt inte de taggiga) så där är det viktigare att hitta de som trivs med den omgivning som är.

BirgitS
Fetknoppar (Sedum), bräckor (Saxifraga) och taklökar är sånt som trivs i torra lägen och många blir marktäckande, de är typiska stenpartiväxter. Dock är de flesta låga, men kärleksört blir ju lite större.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Kärleksört finns där ute så det är inte dumt. Tack för hjälpen, nu har jag lite idéer och växter att utgå ifrån.

Under åren har jag gjort en del halvhjärtade försök, tack vare att allt nu blir uppgrävt kommer jag ha ett bra utgångsläge. Det ska bli roligt att se vad som fungerar!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Karlia Karlia skrev:
Vintergröna har vi vid gamla huset, slänt även där. Den verkar trivas i skugga/halvskugga, men jag tycker om den så prova kan jag ju.
Ja, det är ju gratis att flytta över lite plantor ;)

Karlia Karlia skrev:
Flocknävan var söt, frågan är om den klarar sig på fattig jord.
Du får pröva, men på mark där den trivs kan den bli väldigt invasiv. Gav bort en planta till en släkting som satte den i en sluttning med bara morgonsol och några år senare täckte den flera kvm, fick aldrig någon näring men det rann en del vatten längs berget som låg grunt. Det gjorde inget att den växte så mycket där för ingen gick just där och det var besvärligt att klippa gräset i sluttningen.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det är ju så jag känner, det gör ingenting om den tar över eftersom den inte kan sprida sig. Det var därför jag försökte med kirskål, hoppades på att den skulle ta över. Men den växte först för att sedan dö, de andra växterna var för starka.

När jag nu kommer kunna börja om på nytt, vill jag gärna ha något som etablerar sig ordentligt så taggväxterna håller sig borta. Kärleksört, Ölandstok vit eller Red Robin, Vintergröna och Flocknäva ger mig något att börja med, tack!

Vintergröna är tyvärr något invasiv. Den är inte lämplig att sprida.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Den vi redan har växer i en annan liten sluttning sedan ca 30 år. Redan innan robotgräsklipparen höll den sig på plats.

Annars håller jag egentligen med, exempelvis lupiner kan jag inte tänka mig att ta in.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.