Hej!
Jag har nu pratat med compricer.se vid flera tillfällen för att reda ut om det finns något försäkringsbolag som täcker i det fall då entreprenören spränger inom sina gränsvärden och hans försäkring i och med det inte täcker för eventuella skador på exempelvis grannens husgrund.
Detta ska regleras av Miljöbalken kap 32 § 8 mm. vilket i stora drag innebär att bevisbördan ligger hos grannen i detta fall, vilken kan välja om fastighetsägaren (beställaren) eller entreprenören (utföraren) av sprängningen ska ta ansvar för skadan.
En förutsättning är självklart att det finns ett logiskt samband mellan sprängning och skada på husgrund. Jag tar inga risker utan förutsätter att sådant logiskt samband finns och jag även som fastighetsägare kommer få ta ansvaret.
Svaret jag fått från samtliga försäkringsbolag jag talat med är att de kräver att det finns en påbörjad villa på tomten. Något som de beskriver som en grund och stomme (minimum).
Det jag efterfrågat är en Villaförsäkring med ansvarsskydd upp till ca 5 MSEK.
Frågan är om jag kanske efterfrågar fel försäkring? Någon har nämnt Byggherreförsäkring? Är det en sådan som gäller?
Känns bara väldigt olustigt att det inte finns något försäkringsbolag som täcker vid uppförande av byggnad och i det sammanhanget inte heller hela vägen från orörd fastighet till färdigt hus.
Om någon känner till ett försäkringsbolag som täcker innan husets uppförande och därmed vid sprängning, ni får gärna lämna tips på sådant bolag.
Tack på förhand!