4 603 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Teckna livförsäkring som diabetiker?
Hej!
Ska i samband med bolån skaffa en livförsäkring till mig och min sambo för att skydda varandra gällande låneåterbetalningen. Min fråga är ifall någon har erfarenhet av problem med att teckna en sådan när man har diabetes men i övrigt inga problem? Eller höjer de premien? Fullt frisk i övrigt.
Detta gäller Swedbank men hör gärna era erfarenheter oavsett bolag. Tack!
Ska i samband med bolån skaffa en livförsäkring till mig och min sambo för att skydda varandra gällande låneåterbetalningen. Min fråga är ifall någon har erfarenhet av problem med att teckna en sådan när man har diabetes men i övrigt inga problem? Eller höjer de premien? Fullt frisk i övrigt.
Detta gäller Swedbank men hör gärna era erfarenheter oavsett bolag. Tack!
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det har varit extremt förhöjd premie när vi försökte teckna en sådan hos SEB för 11 år sedan. Maken har också komplikationsfri diabetes typ 1. Det löjliga är att med en välbehandlad diabetes typ 1 så har man idag en beräknad livstid som är lika lång som en helt frisk person. Ändå var det en extremt hög premie som krävdes.
Maken livförsäkrade sig via en gruppförsäkring istället.
Maken livförsäkrade sig via en gruppförsäkring istället.
Det står i villkoren att om man tecknar försäkringen i samband med bolån (upp till ett visst belopp) så behövs ingen hälsoprövning utan det enda "prövningen" är "Mot hälsoprövning fullt arbetsför."
Över ett visst belopp krävs fullständig hälsoprövning. Jag undrar lite skillnaden mellan dessa...
Över ett visst belopp krävs fullständig hälsoprövning. Jag undrar lite skillnaden mellan dessa...
Klicka här för att svara