Hej!
Jag och frugan är intresserade av ett hus som är till salu. Dock har huset nyligen fått en vattenskada som försvårar saker.
Skadan drabbar inte mig då jag ska riva allt som har med det att göra, detta vet dock inte säljaren än.
Min fråga är: kommer ägaren få ut på försäkringen gällande skadan även om huset är till salu?

Hur tänker f-bolaget där? Kräver dom att skadan åtgärdas innan försäljning eller får ägaren en bunt med pengar och fortsätter med försäljningen?

Annars, är det läge att ge ett ganska lågt bud och då tar jag på mig skadan och ägaren kan gå vidare?
Det ska tilläggas att ägaren inte bor i huset utan huset står tomt.

Med vänlig hälsning, David

Det finns olika sätt att reglera skada beroende på säljare och försäkringsbolag.

Det vanligaste är att det hyrs in entreprenör som fakturerar åldersavdrag och självrisk till försäkringstagaren.

Ibland väljer försäkringsbolaget att betala ut kontant för skadekostnaden för att förkorta ner handläggningstiden.

Men om säljaren kräver kontantersättning så lär de ersätta med materialkostnaden och sen ersätter de arbetstimmarna med 100-120 kr/h

Förhandla med säljare om ett lägre pris mot att han slipper åtgärda skadan eller så begär du åtgärd och budar därefter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.