Det finns säkert nån som frågat samma sak innan men jag hittar inte något med sökfunktionen tyvärr....

Vi har satt in en ny innerdörr och ny karm, men dörren tar i överstycket när man stänger och vi vill alltså sänka den lite. Vi har hittat insexskruvarna i gångjärnen men tycker inte att det händer något när vi skruvar, och vi vet inte heller vilket håll vi ska skruva åt.....hur bär vi oss åt?
 
Hej,
Använd dig av karmskruvarna och räta upp hela dörrkarmen.
 
Men karmen ÄR rät.....enligt vattenpasset i alla fall. Hur millimeternoga ska det vara?
 
Har ni kryssmätt karmen? Alltså att karmen sitter med alla hörn rätvinkligt, samma avstånd på båda diagonalerna.
Tar dörrbladet i lika mycket eller mer på någon sida?
 
Jag har monterat hundratals karmar genom åren och det är nästan aldrig fel på karmen/dörren. Om det är som du säger att den klämmer uppe så är det troliga felet att över och understycket inte ligger i våg. Om det är så och du inte kan lyfta upp det plant så går det att"fuska" lite och fälla karmen i samma riktning som över/understycket lutar. Det viktiga är dock som det stod ovanför i ett inlägg att diagonalmåtten i karmen är lika långa.
 
Nu har det löst sig. Det visae sig att vi visst glömt att "passa" en karmdel....hrm....hum... ::)
Tack för hjälpen alla!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.