4 695 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Hur justerar man dörren?
Det finns säkert nån som frågat samma sak innan men jag hittar inte något med sökfunktionen tyvärr....
Vi har satt in en ny innerdörr och ny karm, men dörren tar i överstycket när man stänger och vi vill alltså sänka den lite. Vi har hittat insexskruvarna i gångjärnen men tycker inte att det händer något när vi skruvar, och vi vet inte heller vilket håll vi ska skruva åt.....hur bär vi oss åt?
Vi har satt in en ny innerdörr och ny karm, men dörren tar i överstycket när man stänger och vi vill alltså sänka den lite. Vi har hittat insexskruvarna i gångjärnen men tycker inte att det händer något när vi skruvar, och vi vet inte heller vilket håll vi ska skruva åt.....hur bär vi oss åt?
Produkter som diskuteras: "insexskruvarna"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Jag har monterat hundratals karmar genom åren och det är nästan aldrig fel på karmen/dörren. Om det är som du säger att den klämmer uppe så är det troliga felet att över och understycket inte ligger i våg. Om det är så och du inte kan lyfta upp det plant så går det att"fuska" lite och fälla karmen i samma riktning som över/understycket lutar. Det viktiga är dock som det stod ovanför i ett inlägg att diagonalmåtten i karmen är lika långa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden