19 284 läst ·
25 svar
19k läst
25 svar
Hjälp önkas! Vit pardörr i gammal stil..?
Återvunnen teak kan detta vara möjligt?Är det ett sätt att inte tänka regnskog? Tillverkas dörrarna i Sverige?Ser dessutom att vissa dörrar(någon enkeldörr håller en låg kvalitet i virket, stora kvistar mm).Furudörrarna ser ser ju bedrövligt ut, rötskadat virke.
Jag kan inte svara för furudörrarna men teakdörrarna håller som sagt mycket hög kvalitet. Är inte helt säker på var de tillverkas, men tror det är i Portugal.
Har aldrig sett något "rötskadat" hos Qvesarum. Kan dock rekommendera ett besök i deras butik, mycket trevliga saker!
Har aldrig sett något "rötskadat" hos Qvesarum. Kan dock rekommendera ett besök i deras butik, mycket trevliga saker!
Blånat virke(syns på en del bilder) på furu är ÄR en rötskada och har försämrat virkets egenskaper gentimot röta. Skall en dörr vara tillverkad av furu så måste kvaliten vara hög annars är det bättre med gran.Tycker heller inte att deras (utervunndna!?) teakdörrar passar in i svensk byggnadsvård. Detta är vad jag tycker.Köp svenskt hantverk det lönar sig i längden.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Dem använder sig också av acasia och hardwood(regnskogsvirke) dessa träslag tycker inte jag passar in på svensk byggnadsvård. Nacka byggnadsvård, Gysinge mm. håller en annan klass.
Ja vi lever som tur är i ett fritt land där man själv väljer tack och lov. Håller med om att teak är ett träslag som inte har använts tidigare i äldre hus. Dock tillverkas dörrarna enligt svenska modeller och det står en fritt att få i egen design om man så skulle vilja.
Skall man ha en dörr som skall målas, vill ha en i trä och som är gedigen och välbyggd till ett bra pris så är deras teakdörr ett utmärkt alternativ.
Nu använder de sig av återvunnen teak. Har du ett bättre förslag till vad man skall använda den till då? Att elda upp den eller låta den ligga och förfaras är väl ändå ett sämre alternativ.
Vad jag inte håller med om är att Nacka byggnadsvård eller Gysinge skulle hålla en högre klass. Jag har varit på alla ställen du nämner och vidhåller att hantverket på Qvesarums teakdörrar håller absolut högsta klass rent hantverksmässigt. Absolut inte sämre än de ställen du nämner
Att svenska produkter håller hög klass är vi helt klart överens om. Men det gäller inte allt.
Skall man ha en dörr som skall målas, vill ha en i trä och som är gedigen och välbyggd till ett bra pris så är deras teakdörr ett utmärkt alternativ.
Nu använder de sig av återvunnen teak. Har du ett bättre förslag till vad man skall använda den till då? Att elda upp den eller låta den ligga och förfaras är väl ändå ett sämre alternativ.
Vad jag inte håller med om är att Nacka byggnadsvård eller Gysinge skulle hålla en högre klass. Jag har varit på alla ställen du nämner och vidhåller att hantverket på Qvesarums teakdörrar håller absolut högsta klass rent hantverksmässigt. Absolut inte sämre än de ställen du nämner
Att svenska produkter håller hög klass är vi helt klart överens om. Men det gäller inte allt.
Hur kan du veta att det är återvunnet och isåfall av vad(kasserade trädgårsmöbler!)? Är detta inte bara ett sätt att slingra sig från regnskogsvirke. Det krävs ju också långa rena felfria bitar, vilket är svårt när man återvinner trä.
Tja ingenting i denna världen är säkert förutom att vi någon dag skall möta döden.
Var jag tror att teakmaterialet kommer ifrån är från gamla fartyg som rivits samt äldre byggnader. Om du nu tror att de inte har klarat att finna tillräckligt långa bitar för att få det att se bra ut så föreslår jag ett besök i deras butik där jag tror att du blir glatt överaskad. Ser att du kommer ifrån Halland så du har ju inte så långt att köra.
Var jag tror att teakmaterialet kommer ifrån är från gamla fartyg som rivits samt äldre byggnader. Om du nu tror att de inte har klarat att finna tillräckligt långa bitar för att få det att se bra ut så föreslår jag ett besök i deras butik där jag tror att du blir glatt överaskad. Ser att du kommer ifrån Halland så du har ju inte så långt att köra.
Jag tror endast på det om jag får se bildbevis. Återvunnet virke från hus har mycket märke efter sig. Skulle det va skeppsvirke så skulle virket vara svart.
Ja snickerboa123 verkar ju inte så väldigt övertygad och lär nog inte bli det heller ;-)
Men för er andra så kan jag berätta att jag har köpt inte mindre än 3 pardörrar och en specialbeställd enkeldörr hos Qvesarum.
Ytterdörren heter Christinehof.
Har även köpt 2 verandadörrar, en med 4 blad som ytterdörr och en med 2 blad mellan bostad och veranda. Modellen heter Sjöqvist. Från köket ut till innergården har vi satt en enkeldör måttanpassad enligt modell "Sjöqvist"
Ett imponerande hantverk till rimliga pengar!
Men för er andra så kan jag berätta att jag har köpt inte mindre än 3 pardörrar och en specialbeställd enkeldörr hos Qvesarum.
Ytterdörren heter Christinehof.
Har även köpt 2 verandadörrar, en med 4 blad som ytterdörr och en med 2 blad mellan bostad och veranda. Modellen heter Sjöqvist. Från köket ut till innergården har vi satt en enkeldör måttanpassad enligt modell "Sjöqvist"
Ett imponerande hantverk till rimliga pengar!
Även vi har Qvesarums Christinehof pardörr + enkeldörr och är synnerligen nöjda så här långt. Hur de funkar på lång sikt är ju svårt att veta. Vi har byggt ett gediget "sekelskifteshus" i lösvirke och valde teak därför att vi inte klarade av att bestämma färg i det läget. Min sambo är byggare med lång erfarenhet och han och många av hans "hantverkarkompisar" är imponerade av dörrarna. Det lär finns mycket "skit" på marknaden och det är inte alltför ovanligt att man hamnar på att köpa ny dörr efter 5-10 år om man har varit för snål.
Jag har fått uppfattningen att Qvesarums dörrar är snickrade i Sverige.
Jag har fått uppfattningen att Qvesarums dörrar är snickrade i Sverige.
Klicka här för att svara