Hej!

Jag kanska skall ta och fixa ett 3:e glas i mina gamla fönster, eftersom jag vill isolera ljudet som kommer utifrån. Idag har jag 2 x 2mm glas.

Jag har 2 alternativ, sätta 3:e glaset i mellan de 2 befintliga(då jag kan öppna upp mina fönster) eller sätta glaset på insidan av bostaden.

Jag har 2 frågor.

1, Måste det va fönsterkitt? Kan jag ha silicon istället? Det viktiga är att det blir helt tätt så inte smuts o kryp kommer in, eftersom jag inte kan göra rent efter jag monterat gaset. Kitt kan jag säkert få tätt med men det är så svårjobbat. Skall jag ta loss rutan i framtiden blir det svårare om det är silicon? Kanske det finns 3:e alternativ och fixa någon form av skumgummi-remsa som tätning? ..eller vanlig fönstergummi-list?

2, Imma, blir det mer eller mindre imma beroende vart jag sätter glaset? Förmodligen.... men vet någon vart det är bäst att sätta glaset för att slippa imma?

(Ljudisoleringsmässigt vet jag att det är bäst att sätta det 3:e glaset i mellan de 2 andra eftersom detta är på 3mm och då minimerar man resonansen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.