Håller på och sätter in en ny ytterdörr. Använder karmskruv.
Men hur jag än gör så blir det fel, nedersta delen på dörren, (på den sidan handtaget sitter) sticker liksom ut, men i överkant så ligger den jämt med karmen. Jag har skruvat o skruvat men blir inget bättre. Jag kanske gör fel. Har i alla fall fått springorna runt dörren ganska lika stora runt om nu.

/Anders

Den justeringen kan du inte göra med karmskruven. Karmen måste vara i lod innan du drar i karmskruven.

abel48 skrev:
Håller på och sätter in en ny ytterdörr. Använder karmskruv.
Men hur jag än gör så blir det fel, nedersta delen på dörren, (på den sidan handtaget sitter) sticker liksom ut, men i överkant så ligger den jämt med karmen. Jag har skruvat o skruvat men blir inget bättre. Jag kanske gör fel. Har i alla fall fått springorna runt dörren ganska lika stora runt om nu.

/Anders[/QU
ring en snickare:)

ja precis, och så glöm inte att ha grundpapp under tröskeln, annars drar den upp väta.

bytte dörr i veckan om det är så som jag läser din fråga så behöver du ställa in skruven i låsbläcket.
jag hadde två skruvar i karmen som justerar hur mycket glapp dörren får i stängt läge den övre justerade upptill och nedre således ner till.

lycka till

Skruvarna i slutblecket finns inte på de "nya" evolution-låsen". De var till för att försvåra att bända isär dörrblad och karm. Finns de så ska de skruvas ut så långt att de "tar emot". Går inte detta så är det felmonterat,

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.