Hej har bytt 2 karmar ena stället spricker väggen på. Väggen består av lättbetong ca 70mm. Jag har använt blå 10mm plugg. Har provat lagat betongen, tyvärr höll det inte heller. Några tips? Problemet är att jag inte kan justera sista biten och dörren går inte igen. bifogar en bild
Häng dit dörren och kila mellan dörr och karm,när du fått en jämn springa,så är det bara och använda fogskum och skumma fast karmen
Och spika inte dit fodrena innan skummet har härdat klart! Annars får du såga loss karmen när skummet har tryckt till en fin bågform på den..
Du kan också spänna några läktbitar mellan karmstyckena för att undvika att karmen böjer sig när skummet expanderar.
Du kan också spänna några läktbitar mellan karmstyckena för att undvika att karmen böjer sig när skummet expanderar.
med fogskum kan det bli problem.fönsterpåven skrev:
du kan nu ej i detta läge aldrig justera karmen igen. isf måste du såga upp skummet...
man brukar aldrig skumma öppningsbara fönster å dörrar då detta problem är.
i ditt fall där du nu ha*sprängt* väggen kan detta kanske vara en lösning. men bara du har me dig att du ej kan justera sen...hus å väggar rör sig.....
mvh
snickar estwing
Jag brukar använda nylonplugg när jag monterar i siporex som jag vänder "rätt" dvs så att pluggan expanderar uppåt och neråt för att förhindra att väggen delar sig som det gjort för kasjo. Men jag hade skummat fast den i detta läget och varit noga med att kila mellan så att jag ej behöver justera den, Någon efterjustering tror jag inte skall behövas eftersom det är siporex och inte trä som rör sig lite mer.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Har Du utrymme kan det gå att dra dit en plyfa remsa
i hela öppningen och limma med sättlim och klippspik.
Sen använda karmskruv.
Fogskum är annars bra i sten.
Justera ordentligt och tryck i masonit mellan
blad och karm runt om.
Mvh Putte
i hela öppningen och limma med sättlim och klippspik.
Sen använda karmskruv.
Fogskum är annars bra i sten.
Justera ordentligt och tryck i masonit mellan
blad och karm runt om.
Mvh Putte
Anledningen till att det spricker är att du förborrar för dåligt. Lite beroende på vad du använder för borr så blir det för lite om om du kör med angiven diameter för pluggen. Använd angiven borr men gör upp hålet lite extra så slipper du antagligen problem.
plyfaremsa som någon nämde funkar utmärkt, så har jag gjort på både fönster och dörrar. Jag limmade huvudsakligen fast plyfan med montagelim (pl400) och säkrade med ytterligare lite plugg och skruv (vilket du kan strunta i).
Jag skulle nog också köra med fogskum. Dessutom finns det faktiskt fogskum (tex från Essve) som tillåter eftersjustering med upp till 20%. Det är inte säkert att det räcker men det är iaf något.
plyfaremsa som någon nämde funkar utmärkt, så har jag gjort på både fönster och dörrar. Jag limmade huvudsakligen fast plyfan med montagelim (pl400) och säkrade med ytterligare lite plugg och skruv (vilket du kan strunta i).
Jag skulle nog också köra med fogskum. Dessutom finns det faktiskt fogskum (tex från Essve) som tillåter eftersjustering med upp till 20%. Det är inte säkert att det räcker men det är iaf något.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Fast att köra med expanderande plugg i kortänden på lättbetongplank är riskabelt. Förborrar man för mycket så hugger pluggen dåligt istället.
Jag kör ofta med hemaspik med hylsor, som inte expanderar, men sitter stenhårt, (och eventuellt lim) för att klä in karmen med virke först, och fäster sedan karmen som vanligt i virket. Särskilt när man ska dit med nya tunga dörrar i en lättbetongplankvägg som med keramikbeklädnad, då känns det bra med den extra böjstyvhet virket ger.
Jag kör ofta med hemaspik med hylsor, som inte expanderar, men sitter stenhårt, (och eventuellt lim) för att klä in karmen med virke först, och fäster sedan karmen som vanligt i virket. Särskilt när man ska dit med nya tunga dörrar i en lättbetongplankvägg som med keramikbeklädnad, då känns det bra med den extra böjstyvhet virket ger.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
