Fönster & Dörrar
fönsterpåven: Säljarna och montörerna från Wisy har gått över till ekstrands,så nu är det nya säljare och montörer i Stockholm.
verktygsgurun: Hyr en speedheater... http://www.speedheater.se/ Och använd vassa skrapor, en skrapa skall dras mot dig...lyftas...osv.... Många som skrapar för skrapan som en vettvilling framo tillbaka och med hårt tryck vilket är helt fel ! Jag använder lillskrapan och jag har alltid minst 10 st på mig när jag skrapar = alltid vass skrapa.
Music Man: Googlade runt och hittade denna firma som verkar ha mycket bra priser. Det är så att jag skall ersätta ett fönster med en altandörr... http://www.fonsterportalen.se/list_products.php?SubCategoryID=97 Någon som köpt altandörr därifrån? Isåfall hur är kvalitén jämfört med de mer kända märkena? Tack på förhand
RNOT: Hej! Jag vill inte kapa nertill då det påverkar höjden av handtaget. En skiss på en dörrtyp jag kan tänka mig är på nedan länk: http://www.swedoor.se/mof/pages/images/07/07_01_01.jpg Finns det någon som har erfarenhet av att kapa ytterdörrar?
Coco Krokodil: Jag har läst tidigare här att Velux varit billigare utomlands, t.ex. i Danmark. Nån som har testat? Vi har hittat prislistor för Danmark men det eftersom de verkar använda andra koder har vi svårt att få en överblick. Vi bor i Malmö så det är en enkel sak att ta sig över sundet, men frågan är om det är värt det.
f91jsw: Det beror ju på vad man byter från men när vi bytte från en ganska smäckig 50-talsdörr till modern säkerhetsdörr så blev det markant bättre ljudisolering mot trapphuset.
verktygsgurun: Det går utmärkt att popnita L-profilen i fönstrets aluminium. Plåt profilen beställer du hos plåtslagaren. Den bockas ca 80 grader för att spänna ut lite mot teglet. Montera sidorna först och klipp dem i botten efter fallet på fönsterblecket sen monterar du topp-plåten som du gerar 45 grader så blir anslutningen snygg.
Sangris: Jo, ROT i all ära, men trots allt billigare att göra själv. kanske skulle ta och fakurera mig själv så jag kan dra av halva min egen kostnad....hehehe
galanten: Jag håller på att bygga ut och renovera mitt hus. Nu har jag sprungit på ett parti svensk tillverkade allmoge fönster med 3glas. Dom var Top of the line för 20 år sen men hur står dom sig idag?Vilket UV har dom?Har dom bra ljud isolering jämfört med nya fönster. Fönstrena är i fint skick och väldigt vackra och skulle passa in perfekt på mitt hus stilmässigt. Jag har nu gamla fula 2
weson47: Finns en uppsjö på friedland.eu, säljs av de flesta grossisterna
AnneFi: Jag och sambon är i full gång att inreda vinden och jag ska försöka få honom att förstå att våra fönster är skitfula så han kan gå med på att byta dom när vi ändå ska plocka ner innerväggen runt om och balka om. nu till mitt bekymmer, vad ska man ha för fönster. jag är fullt medveten om att det kommer att se fult ut med olika fönster från utsidan, men jag vill hellre ha det
styrman1: [citat] 72 är ett dörrbladsmått och 200 är ett karmyttermått. Vad är det för mått på dörren/karmen som du hittat?
nimhed: Det är ett jobb för ett stämjärn och en borrmaskin. Du plockar bort "metallbiten" och ritar var den ska vara samt var hålet ska vara. Sedan borrar du några hål i framkanten av hålet. Sedan är det bara att jobba på med stämjärnet. Inte jättesvårt. Det gamla hålet sätter du igen med en träbit som du limmar och när det torkar sågar du av träbiten och sandpapprar ner. Skaffa ett
Anders Johansson: Vi funderar på att ersätta vårt fula draperi i hallen med snygga skjutdörrar för att dölja alla kläder. Problemet är att de flesta tillverkare (tex Elfa) har konstruerat sina skjutdörrssystem så att man lägger en ganska bred profil på golvet och den stjäl för mycket utrymme i vår grunda nisch. Har någon tips på smartare lösningar för skjutdörrar där det är ont om plats. Vi
MaZtoR: Formatplåt säljes ju vanligtvis i 2meters längder så allt över det skarvar vi, Men ett fönster som bara är 160cm skulle jag aldrig tänka tanken på att skarva.
duell: Vi har spegeldörrar inne som inte ljuddämpar speciellt bra, men i ett av sovrummet skulle vi vilja ha lite extra ljuddämpning (min fru jobbar natt). Istället för att köpa en ljudklassad dörr och få en som inte ser ut som övriga dörrar i huset så funderar jag på att bygga om dörren lite. På insidan av dörren hade jag tänkt sätta en 19mm MDF som dessutom är ca 20mm större på
Anj: Vi har många och stora fönster i söderläge och rekommenderar verkligen markiser! Enfärgade med rak kappa ger ett cleant intryck. Vi köpte från skånska byggvaror till vårt förra hus och nu när vi bytt hus blev det skånska byggvaror igen.
Anj: Plexi (acryl) funkar finfint i fönster för det syfte du talar om. Vi har levererat isolerglas med en sida acryl till tex skolor. Garantier har vi dock inte kunnat lämna då acryl släpper igenom fukt och det på sikt kan bli fukt mellan rutorna i en isolerruta. Vet inte vad du har för uppbyggnad, är det bara enkelglas? Vi levererar även isolerrutor med acryl till typ skogskojor och
mandus: 101 saker du bör veta om Gabon-mahogny: http://www.bohmans.se/index.php?option=com_zoom&Itemid=69&page=view&catid=1&key=17&hit=1
verktygsgurun: En stor skillnad att ett stort fönster är tungt så in i h........ att lyfta in :)
trojlee: jag har ju inte kollat det..men när jag bytte fönster på markplanet på huset i fjol så blev det måttbeställt och det blev markant dyrare...fast det är ju iofs både fler och större fönster..:)... Får kolla upp det... / M
Totte_S: I vårt kök har vi två fönster, ett som sitter 90 från golv, där har vi arbetsbänk så det blev perfekt. Det andra sitter 80 från golv, där sitter vi och äter, också det perfekt! Hade inte velat sitta bredvid ett 90 högt fönster, det känns som man får fönsterbänken i halsen! ;) Håller för övrigt med maand72 om att det är viktigt att tänka lite på proportionerna från
calle336: Halloj Jag är på jakt efter en ytterdörr till min glasveranda. Har kikat lite på Skånskabyggvarors dörrar. Den omålade Ven bla. Va håller dessa för kvalite?? Ruttnar karmen på en kvart eller?? Isolervärde? Om jag skulle köpa en färdig målad dörr går den då att måla om i en annan färg?? Mvh Calle
Axelzons: Hejsan, jag kommer inom kort att montera Elitfönster åt min bror, återkommer med information.
callecalner: Ja sitter fönstren en bit upp typ 2:a våningen så är det ju smidigt att rengjöra om dom går innåt.:)
Immobil: För Mjölnaren gick det inget vidare: http://www.krobykvarn.se/fonster/index.htm :( Ta in fler offerter från andra tillverkare är mitt råd. ;)
Alko: Hej, fick tag på en ny innerdörr som jag ville montera i befintlig karm. Det var samma storlek men fel hängning på nya dörren, och gångjärnen var alltså monterade åt "fel håll" (dock rätt sida av dörrbladet s.a.s.). Jag fick alltså vända på gångjärnen. Verkade enkelt, men nedre gångjärnet (se bild) hamnade lite för långt ut från dörrbladet, med följden att dörren tar mot
Systertove: Vi behöver nya fönsterdörrar till vår veranda. Huset är byggt -11, dörrarna är ca. 2,5 höga och pardörrar. Glas hela vägen ner och spröjsar upptill. Är det någon som kan tipsa mig om en bra fönstertillverkare?