R
I mitt fönster på insidan blir det fukt och mögel, men är inte helt säkert på vad det beror på. Utsidan är lite sliten.

Bifogar två bilder som visar fönstret på både utsidan och insidan. Samtliga fönster har likadant problem..

Tacksam för tips om hur jag kan komma tillrätta med problemet. Måste jag byta fönster inkl karmar kanske? Helt inte.. :-(

[Edit: Bilderna togs bort nu]

Redigerat:
Annars kan du väl skrapa ,slipa och behandla dom med valfri färg ,,såg ut att behövas...

Mvh

Jo, nog ser det ut som att fönstrena behöver en utvändig renovering!

MEN det mögel som syns på insidan ser mera ut som det skulle orsakas av kondens. Om inomhusluften är väldigt fuktig och om fönsterkarmen är kall, så kondenserar fukten där och det blir mögel. Så tycker jag det ser ut.

Vad är det för typ av hus? Uppvärmt? Ouppvärmt? Ventilation? Element nedanför fönstren?

R
Vattenburen värme där elementen sitter nedanför fönstren. Huset är äldre så det har ingen modern ventilation, utan självdrag eller vad man kallar det för.

Jag skulle satsa på att få ner luftfuktigheten inomhus. Har du pax-fläkt i badrummet?
Nuförtiden duschar vi betydligt mer än när huset byggdes. Du kanske inte längre eldar med ved dagligen som dom gjorde förr, och då blir luftcirkulationen sämre.

Hur ser det ut med tätningslister i fönsterkarmen? Kanske kommer det in kyla den vägen som gör att karmen blir kall. Jag skulle byta tätningslister om dom är gamla.

Möglet kan du torka bort med en vettexduk med lite diskmedel o vatten.

R
Tack för svaren.

Är det bättre att placera elementen någon annanstans än just under fönstren??

Nej, det är en bra placering.
Men du har ju en liten fönstersmyg, och kommer det in kyla utifrån så räcker kanske inte värmen från elementen till för att förhindra kondens i smygen. Det var därför jag tänkte att tätningslisterna kanske måste förnyas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.