Byggahus.se

Ekstrands - erfarenheter

1. M
    Medlem Nivå 1
    Någon som har erfarenheter från Ekstrands fönster. Funderar på att köpa 10 st vridfönster 13x14 (Sverigefönstret) och 1 st fönsterdörr.

Tacksam för kommentarer

2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Vi har också vridfönster, sverigefönster och altandörrar köpta 2006 från Ekstrands.
    I stort sett är vi nöjda med dem.

Fördelar:
    + De har alltid varit trevliga att ha att göra med.
    + Vi valde deras fönster för att de var de som mest liknade våra gamla (som vi behåller). Vi satte våra fönster på en utbyggnad.
    + Ramen runt glaset sitter på insidan, så det är inga problem att inbrottstjuvar bara kan plocka ut glaset och gå in.
    + Alla levererade fönster hade rätt mått (men leveransen blev ett par veckor sen har jag för mig.)
    + Förutom det jag nämner nedan så känns fönstren stabila och bra.

Här är nackdelarna:
    - Altandörrarnas beslag och handtag känns lite rackliga. Ett stoppbeslag som ska hålla emot när man öppnar dörren i 90 grader har lossnat.
    - Det sitter små plastpluppar i ändarna på "blecket" i nederkanten på varje glasruta på utsidan. De plupparna faller bort när man putsar fönstren.
    - Vi vill byta handtag på våra vridfönster, men har ännu inte fattat hur man får loss de medskickade. (Ekstrands säljare visste inte heller.)
    - Hålen för karmskruvarna hade inte standardmått, vi var tvungna att borra upp dem. Skulle gissa att de kanske har det nu.

Tips 1: Kolla om Villaägarna fortfarande har 20% rabatt hos Ekstrands. Det var också ett av argumenten till varför vi valde dem. Man behöver inte köpa många fönster för att tjäna in årsavgiften i så fall.

Tips 2: Lusläs leveransbekräftelsen och kolla alla mått. Vi hade fått fel saker om vi inte hade gjort det.

Redigerat 20 feb 2009 10:57