2 470 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ska isolerglas bukta sig?
Jag har ritat och beställt ett fönster med isolerglas, två rutor utan luft emellan. Fönstret ska inte gå att öppna och storleken är 600x100mm.
När jag satte in det i en liten bod med högt läge, lite snett riktat mot huset intill, blev jag oerhört störd över den starkt buktade spegelbilden i glaset.
Jag har suttit i timmar i telefon nu och hört många åsikter om detta. Fönsterleverantören, snickaren som köpte glaset säger att alla glas ser ut så. Ingen idé att byta glas tycker han.
Jag bor i Stockholms innerstad, förmodar att isolerglas är vanliga överallt..men inte ser stan ut som Gröna Lund för det. Skulle en snickare på landet kunna vara så omedveten om det problemet, att han vägrar erkänna det, eftersom han säkert levererat så många konvexa rutor redan?
Nån som känner igen detta? Jag får väl ge mig in i allt krångel med reklamation nu, jag som bara vill ha boden snabbt klar på landet, för vintern.
Flera som jag pratat med säger bestämt att rutan ska vara platt.. kunniga byggare, arkitekter.
mvh Tsuki
När jag satte in det i en liten bod med högt läge, lite snett riktat mot huset intill, blev jag oerhört störd över den starkt buktade spegelbilden i glaset.
Jag har suttit i timmar i telefon nu och hört många åsikter om detta. Fönsterleverantören, snickaren som köpte glaset säger att alla glas ser ut så. Ingen idé att byta glas tycker han.
Jag bor i Stockholms innerstad, förmodar att isolerglas är vanliga överallt..men inte ser stan ut som Gröna Lund för det. Skulle en snickare på landet kunna vara så omedveten om det problemet, att han vägrar erkänna det, eftersom han säkert levererat så många konvexa rutor redan?
Nån som känner igen detta? Jag får väl ge mig in i allt krångel med reklamation nu, jag som bara vill ha boden snabbt klar på landet, för vintern.
Flera som jag pratat med säger bestämt att rutan ska vara platt.. kunniga byggare, arkitekter.
mvh Tsuki
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Allt hermetiskt isolerglas buktar. Det är en viss bestämd mängd gas mellan rutorna och volymen ändras med temperaturen, när det är kallt så blir det konkavt och när det är varmt konvext.
Inget konstigt med det, ren fysik bara.
Alla mina isolerrutor buktar och är det något som är plant så är det trasigt och då kommer det in fukt mellan glasen.
Protte
Inget konstigt med det, ren fysik bara.
Alla mina isolerrutor buktar och är det något som är plant så är det trasigt och då kommer det in fukt mellan glasen.
Protte
Jag förstår teorin, men hur kommer det sig då att det inte syns på alla fönster runt på stan.. är isolerglas så ovanligt menar du? En konkav eller konvex bild är inte såå vanligt när man ser sig om.. de flesta ser ok ut. Eller har jag val helt fel glas?
Här finns riktlinjer för bedömning av glas.
http://www.wisy.se/PageFiles/656/Byggnadsglas_Riktlinjer_for_isolerrutor.pdf
http://www.wisy.se/PageFiles/656/Byggnadsglas_Riktlinjer_for_isolerrutor.pdf
Klicka här för att svara