Vi har gamla fönster i ett gammalt hus. Två delade, alltså extra isolerfönster som vi sätter in på vintern och tar bort på sommaren. Fönsterna är gamla och fina med handblåst glas med spröjs. Det märks trots att vi tätat fönsterna med extra list att det drar ganska kallt från fönsterna. Vi har funderat lite på hur man kan sänka värmekostnaderna och därför funderat på fönsterna, om de ska bytas etcetera.

Vi har läst någonstans att det finns en teknik där man kan behålla de gamla fönsterna och genom att sätta på ett extra glas på innefönsterna få en mycket bättre isoleringsförmåga, att detta kan ge ett bra resultat till en mycket billigare peng. än att byta fönster. Någon som vet om detta är bra?

Tack på förhand

TK

Vad är det för extra list du har satt dit? Man kan sätta isoler glas i innerbågen men jag tycker det låter som du har problem med drag. Är fönsterna kittade ordentligt o har du tätningslister i innerbågen? Var rädd om dom fina fönsterna!! Det kan vara en ide´ att rådfråga en fönsterhantverkare om du inte får ordning på det.

Hej

Vi har satt dit en tätningslist av gummi, Dessa har vi satt runt fönsterkarmen för att täta mot just drag. Fönsterna är superfina så vi vill ju egentligen behålla dem men samtidigt funderar vi lite på hur mycket värmepengar man kan spara in med andra typ av fönster. Det var därför vi blev lite nyfikna när det verkade finnas en metod där man monterade ett extrafönster på ett av innerfönsterna, som extra isolering, om jag nu förstått saken rätt. Samtidigt behöver vi kika vidare på det här med draget för jag antar att det är att elda för kråkorna att öka isoleringen på fönsyerna när kalluften viner in.

Allbäcks fönsterhantverkare i Ystad har kollat upp det o ett 1800-tals fönster (renoverat med nya tätningslister) hade bättre värde än ett 2-glas kassett med några (10 ?) år på nacken. Så drag gör mycket för kylan. Kanske hittar du någonting läsbart under byggnadsvård.

Det är absolut tänkvärt att de gamla fönsterna kan vara bättre än nya, och jag ska absolut kika under byggnadsvård. Men vi är fundersamma på metoden att sätta på en extra glasruta på innersta isolerglaset, hur mycket det gör, om någon erfarenhet av denna metoden osv. Det är nog bra tt ägna draget ännu en tanke men samtidigt sade en polare att de gamla husen med drag ska vara just dragiga för annars ökar risken för fuktskador., och att man om man tätar fönsterna för mycket måste kompensera med mer ventialtion.

Läs på själv innan du lyssnar för mycket på polarna :D
Det är ofta när du blandar in gullfiber o plast i väggarna du bör tänka på mekanisk ventilation, drag ska man inte behöva ha. Har du söt på fönster +extra ruta här på forumet?? Jag vet inte om det kan vara något läsvärt för dej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.