I min källare har jag två dörrar i "rad" eller hur man nu skall säga. Det är ju en tjock vägg så det sitter två dörrar för att minska drag och värmeförlust, vintertid då de inte används har jag haft ett lager isolering inknökat mellan dem. Nu är de dock så dåliga så de måste bytas ut och då slog det mig att jag kanske vinner något på att ändra håll. Den inre dörren (den nedersta på bägge bilderna) måste öppnas så som det är ritat men det är den yttre (översta) som jag funderar på. Just nu sitter dörrarna som alternativ 1, vinner jag något på att vända den yttre? Jag tänker så som att det kanske drar mindre från gångjärn, eller att det kanske är lättare att isolera eller är det kanske fördelaktigt rent praktiskt att ha det på ett visst sätt? Den inre har redan ramlat isär så jag har lite svårt att prova. :)
Hur hade ni velat ha det rent praktiskt? Finns det något jag inte tänkt på?

Dörrarna blir små förrådsdörrar som jag tänkte försöka montera en frigolitskiva på, riktigt hur vet jag dock inte. Ritningen är högst skalenlig... ;)

dörrar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon belysningsknapp eller liknande vid den "övre" dörren som kan påverka beslutet?
(Jag var igår på besök hos en bekant som fått ett stambytt och renoverat badrum, men där satt belysningsknappen nu på gånggärnssidan av dörren, vilket jag upplevde som mycket korkat!)

Köp EN riktig ytterdörr på blocket och sätt in!

• Gilla
Sailorman
  • Laddar…
injonil skrev:
Köp EN riktig ytterdörr på blocket och sätt in!
Kan bara hålla med....alt att ett lokalt snickeri gör en måttanpassad isolerad dörr åt dej.....

Jag tror att alt 2 är lättare att ta sig in och ut genom, i alla fall om man har väska, kasse eller annat i den ena handen.

Men om källaringången används sällan spelar det ju egentligen ingen roll.

En dörr kan ju bara vara hälften så rolig. ;)

Lampknappen sitter på insidan så den spelar ingen roll. Tror jag vänder den för det KoW skriver låter vettigt, då blir det inköp av två olikhängda dörrar, kanon!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.