Jo jag gick åter igen och funderade på detta idag när jag var nere i källaren och pulade.
Varför är alltid dörrarna vitmålade i källaren på 50-60-tals tegelvillor som den jag bor i?
Åtminstone de jag varit nere i källaren på har det alltid varit så, jämfört med övervåningen där kan vara lite vad som helst, dock oftast de fula bruna faner-dörrarna som även finns i detta hem.
Enbart estetiskt, eller finns det någon mer tanke bakom det?
Har ett par lösa dörrar som vi flyttat runt på, varav en vit källardörr. Tycker även de verkar tyngre också.
Tänkte det kanske är stabilare grejor i källarn för brandskydd eller nåt, men då hade det väl räckt att ha dessa in till pannrummet.

Ska tilläggas att jag är hyfsat ny husägare med mycket att lära, ifall det är en märklig fråga :D
Försökt också googla om det, men jag verkar vara den enda i hela världen som funderat över detta :p

Mitt hus är en tegelvilla från 1964 och alla källardörrar är blå. :D
Märkta Brandhämmande klass C 1/4 Som skall betyda att den hindrar en brand i 15 min.

Skulle gissa på att det under denna tidsperioden var billigaste dörr som gällde.
Fanerade dörrar var dyrare.

Så har jag faktiskt inte tänkt på det, men det känns ju ganska logiskt då, att sätta findörrarna på boplan bara.
Dessa i källaren är antagligen solida vitmålade trädörrar bara då ju, med lite vit målarfärg?
Skulle väl förklara varför de är lite tyngre med.
Å Thomas fick blå målarfärg istället :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.