Hej
Vi införskaffa vår fösta villa i våras och hittar ibland saker som man undrar är rätt gjorda. Huset är en enplansvilla byggd -91. Nu när det är lite kyligt ute så är det ganska kallt inne även om värmepumpen går ganska bra (IVT 490 värmekurva 4,7). Lurar på om man missat isolera runt fönstren efter det att larm sattes in då det drar ganska kallt. Bytt tätningslist och märkte att det var tunt med isolering. Skall man stoppa in isolering enligt bilden nedan? Idag är det tomt tills ångspärren och sedan är isoleringen som ligger under ytterpanelen.
Vi införskaffa vår fösta villa i våras och hittar ibland saker som man undrar är rätt gjorda. Huset är en enplansvilla byggd -91. Nu när det är lite kyligt ute så är det ganska kallt inne även om värmepumpen går ganska bra (IVT 490 värmekurva 4,7). Lurar på om man missat isolera runt fönstren efter det att larm sattes in då det drar ganska kallt. Bytt tätningslist och märkte att det var tunt med isolering. Skall man stoppa in isolering enligt bilden nedan? Idag är det tomt tills ångspärren och sedan är isoleringen som ligger under ytterpanelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Man drevar normalt inte det utrymmet. (Smygen).
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Varför inte? Att dreva där det drar är väl sällan bortkastat? Dessutom stoppar det väl alltid någon fluga eller guldögonslända.
Jag är inte petig med mycket men mycket petig med drevning: därför att det gör nytta, så här års med kallt ute känns det direkt (inbillar jag mig iaf). Lika bra att passa på innan listen åker upp!
Jag är inte petig med mycket men mycket petig med drevning: därför att det gör nytta, så här års med kallt ute känns det direkt (inbillar jag mig iaf). Lika bra att passa på innan listen åker upp!
Bottningslist (rund skumplast list) finns i olika dimensioner och sedan mjukfog typ latex eller akryl så blir det diff. tätt.https://www.google.se/search?q=bott...v&sa=X&ei=uOd8VNPxDeTNygOrmoD4Dw&ved=0CCsQsAQ
Drar det i smygen är det hål i drevningen runt fönstret. Det skall ju vara tätt mellan karm och stomme. Men som sagt det skadar inte, men normalt så drevar man inte där.
Mellan karm och vägg, in mot rummet, ska det vara lufttätt. Anledningen är att det är lättast att göra det lufttätt där. T.ex. med bottningslist + fog eller med tejp. Därför behöver man inte dreva mellanrummet som du fotat.jlsys skrev:
Har du t.ex. ett undertryck i huset och nya täta fönster behöver du ta in ny och frisk luft via kontrollerade former som t.ex. ventiler i fönster eller vägg. Inte genom isoleringen runt fönstren som det lätt blir om man bara drevar runt fönster och hoppar över diffspärr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden