Fönster & Dörrar
Johan Gunverth: [citat] Japp. Har inte ens tänkt på dem...och det är väl bra?
swedjeep: Försöker hitta priser / återförsäljare på nätet av GK door alt lokala handlare runt centrala delarna av Dalarna. Hittar ingen åf lista hos GK doors och inget om man söker på nätet. Hjälp......:wow:
Jan Ullström: Okej. Då blir det säkerhetsglas på utsidan också för dom glasen som är mot altanen.
vanpire: Titta på Velfac Dom har tunna fönsterkarmar Men dom är kanske dyrast också
bece: Nu ska jag strax börja måla fönstren vi köpt obehandlade från Allmogesnickerier. De fönster vi köpt är dessa (11 st), 2-luft & 3-luft och utöver detta en altandörr och en ytterdörr. Tanken är att jag ska sätta reglar från golv till tak i garaget, skruva loss gångjärnen från karmarna och skruva fast dessa på reglarna så jag kan hänga upp fönsterbågarna, sedan lägger jag
HEM2121: [citat] Ja, Mockfjärd står inte högt i vårt område. De 2 som utmärkte sig var namda och så fick vi en rolig offert och på insättning av fönstren, ett firma beräknade att de skull vara här i 14 dagar, priset var ju uppe i det blå också, orkade inte ens kommenter för de skulle nog inte förstå ändå. Firman som gjorde arbetet, 2 personer och arbetet tog 2 och en halv dag :) inkl.
MaxPax: Kan du kanske slipa ner järnet med en vinkelslip så det får plats?
KnockOnWood: Det enda "problemet" med inåtgående dörrar som jag märk är öppningens storlek. Dörrar och fönster sätter man ju oftast i liv med väggens utsida. En utåtgående dörr kan då svängas upp ordentligt, tom 180° ibland. Så öppningen blir lika med karmens innermått. En inåtgående dörr kan ofta inte öppnas mer än 90°, för sedan tar det emot i nischens sida. Så den användbara
nameloser: [citat] Hej, ursäkta sent svar. Det blev aldrig någon Lurs dörr. Kom över en begagnad teakdörr i nyskick. Var dock på XL-bygg och kände på den.Gav absolut ett välbyggt intryck och hade jag inte ramlat över den begagnade så hade vi med största säkerhet kört på Lurs-dörren. //Peter
PeeWee: Hej, Vi håller på och fixar till huset en del och vi har i samband med det kastat ut ett gäng dåliga persienner av enkel typ Jysk icke måttanspassad typ. Nu skulle vi vilja få dit nya persienner, inget spektakulärt utan vanliga persienner men som ser lite bättre ut på de mest solutsatta sidorna. Jag har sett hos föräldrarna som har nya Elitfönster sedan några år att deras persienner
Malisan74: [bild] Jag ska byta ut hela taket från råspont till pannor. Men det som är oroande är att Velux kan ej erbjuda fönster i min storlek dvs 60 cm bred och 70 cm lång utan hänvisar till 55x78´. Men mitt problem är insidan. Fönstret är i badrumet och det är ett snedtak. Se bild. Frågan är om jag måste bygga om hålet i badrummet
fgo: vi tog in offert från dem. 5st fönster skulle de ha ca 45000kr för inkl montage (ej foder och finlir, bara ditsättning och rivning). Kändes som ett bra pris när säljaren var där, men vi kollade upp vad SP skulle ha för "samma" fönster. Det slutade på strax under 25000kr. Så vi valde att montera fönstren själva. Slutsats: De bjuder kanske på monteringen men fönstren är så mycket
KnockOnWood: Jag förstår. Och ju fler man är desto längre kafferaster blir det väl också :D
Hunor Thurman: Ja jag får nog installera en liten fläkt i badrummet så att den blåser ut luft och får gå igenom alla ventilationerna så att dom är bra och inte igentäppta eller något.
thomas33: Kontakta en snickerifirma, eller så beställer du en stort glaskassett och sätter spröjs på den.
riek: Vi köpte fönster och dörrar från Estland till vårt renoverade gästhus. Leveransen var klockren och mycket prisvärd. Nu funderar jag på att köpa nya dörrar även till huset i fråga, vilket är ett större beslut. Är det någon som har erfarenheter om hur dörrarna åldras över tid? Tänker på färg som bleks torrsprickor i gummilister etc mm. mm. Tack på förhand!
Bosse-Kaka: Tack för svar! Kruxet verkar vara att hitta väggluckor i lite större storlek.
Nerre: Ja, det är väl inget konstigt att skjutdörren går utanpå väggen istället utanpå en annan dörrhalva? Det handlar ju bara om att montera upp skenorna på något En skjutdörr glider ju på nån form av skenor.
Borka72: Dom flesta spanjoletterna finns att få med olika rostmotstånd. Jämför med Europa-norm. För utomhusbruk ska EN1670 vara klass 4.
vedklyven: Mitt gick sönder idag,,,,, dörrfan gick inte att öppna utefrån,fick bryta upp dörren....... och det va tur att jag sökte på assa 2000 och fick läsa hur dåligt det är tydligen ,ja tur och tur,det hade ju varit bra om jag såg filmen med bladmåttet innan jag bröt upp dörren.....fan. nu blir det nog något från biltema typ samma,men för halva priset
Kapten_Haddock: Det vart dessa till slut, från sekelskifte.se Inte riktigt vad jag tänkt men de ja sökte verkar va inte finnas nya och deska är inte till huvudingången så de duger fint. [bild]
Jimp: Nu har jag sprayat med vatten, skrapat, slipat och rivit bort gammal fog. Smygen känns nu relativt slät. Det finns en del sprickor och hål dock. Ska jag bredspackla smygen nu? Några tips?
dickans: Ja utsida. Ja jag får testa imorgon. Så man slipper att det regnar in nu när det är nyrenoverat.
fremax: Med filmen ca 4000kr m2, glaset ca 7000kr m2... Se även : http://www.gsab.se/granslosa_glasvaggar.asp Med vänlig hälsning, fremax
thomas33: Mattetvilling här på BH gjorde så här. http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/241632-fonsterbleck-och-overbleck-runt-fonster.html
OscarsHus: Tack för alla kloka svar! Anledningen till att jag frågar är för att ett gammalt orenoverat fönster har U-värde 2.0 och ett renoverat fönster med kan bli så lågt som 1,6. Om jag bara tjänar en hundralapp per fönster och år (om jag byter till U-värde 1) räknar jag ju aldrig hem fönsterbytet. Även om träfönstren måste målas så behöver ju ett underhållsfritt fönster också
Blekfet: [citat] Det är SP Fönster. Modellen heter Balans om det är ALU beklädnad på utsida. Stabil om det är trä utsida.
Blekfet: [citat] Finns hur mycket info som helst om utvändig kondens på fönster. Här är 2 länkar som beskriver orsaken till ditt problem: http://www.pilkington.com/resources/kondensskrm.pdf http://www.energifonster.nu/sv/fakta/kondens-pa-fonster.aspx
fremax: Rolls royce!.... Nja.. Välj Schuco om du vill ha något som är lättmonterat och underhållsfritt + reservdelar lär du få fram 100år framöver. Traryd gör fina partier annars , dock dyra ! Ang velfac har jag hört blandade utlåtanden, sök på youtube för skräckexempel.. Med vänlig hälsning, fremax