Fönster & Dörrar
pelpet: Alla är kanske inte bekväma med att grannarna ser vad som försigår i duschen, även om det inte syns detaljer.
osociala jävel: Nja, njä, jag vet inte, dock beundrar jag din fantastiska påhittighet. Får se om mina McGyver-skillz behöver luftas i framtiden :)
BalooMannen: [citat] Hej Bokholmen, Jag har också hittat till Roofex och fått ett bra pris på fönster till huset. Vad är dina erfarenheter med Roofex?
SwiftD: Jag installerade en altandörr igår och efter rivningen av karmen så insåg jag att det var en liten grop efter den förra tröskeln. Kändes som det inte fanns tid att gjuta bort och upp en ny nivå så blev det att improvisera en lösning. Det blev en regel i botten, massa utefog och en specialtillverkad rostfri plåt. Blir det bra tro? [bild]
martinradbo: Jag har köpt innerdörrar, trösklar och fönster från den Polska tillverkaren http://www.szachmat.gda.pl Mycket, väldigt mycket småstrul och tjafs på vägen men det får man räkna med, man tjänar ju en hel del slantar. Dock två oacceptabla problem som jag ser det. Fönstren fungerade i det stora hela ganska bra, de tillverkar själva och kvalitén är ok (PVC-fönster). De ville även
MathiasS: Svaret från AssaOEM var att dom inte har karmstift som passar 3210, det har däremot SvenskaFönster vilket också Svante indikerade tidigare. Nu har jag beställt stift via närmaste SF återförsäljare och återkommer med lite pics när stiften är på plats.
mixt: Det är en säkerhetsdörr RC3 enl SS-EN 1627 Låskista ingår och Trycke Assa 696.002 Jag nöjer mig med den säkerhetsklassningen då det är enormt lyft jämfört med den "pappdörr" jag har nu.
roland53: Då innebär det att gångjärnen är av modern standard och då är det säkert någon som är intresserad. Är du så snål att du inte vill ta chansen att förlora 60 spänn om någon inte är intresserad, för miljöns skull, utan du hellre kastar dom på tippen :wow:
SnickarMartin: Jag vet inte om jag monterat just en sån dörr från detta märke men jag tror inte det skiljer sig så mycket på tillvägagångssätt. Det är nog ungefär som kök :)
Wennbergp: Det blev NorDan fönster så nu är det bara att vänta på montage 😄
SnickarMartin: Har satt in mängder med fönster på jobbet har aldrig tejpat ett fönster från utsidan. Däremot tejp i botten på fönstret som viks ner över väggen.Vanligt drev och fog på insidan. Eller nån form av list som sväller. De behöver man ej foga.
godeha: Ett alternativ är förstås att leta begagnade dörrar på loppisar och byggnadsvårdsbutiker. Äldre dörrar håller generellt bättre kvalitet än nya även om de kan kräva lite renovering för att bli täta.
D_a_g_g: En av de sista posterna tar upp förminskning av dörr. Dock inomhus men egentligen samma problematik som du har
Tanax: Kan också tillägga att Prodoor dörren har en låskolv som går nedåt, ner i dörrkarmen i golvet alltså (samt uppåt och åt sidan). Problemet med detta är att på vintern brukar det ha en tendens att samlas grus där vilket gör att det inte går att låsa dörren (överlåset iaf,huvudlåset kan fortfarande låsas) om man inte rensar bort gruset först.
lbgu: Särskilt om man hittar ett litet snickeri som drivs av en nybliven pensionär. Där kan man nog få flera dörrar för 20 000:-
Tompa01: Tack för hjälpen. Själv lyckades jag inte så jag åkte till riktig låssmed. Han plockade ut allt och stiftade om från början,
Mainstream: [citat] :) Har nu beställt ABUS Bravus. Ska bli intressant och se om de passar! http://www.abus.com/eng/Commercial-Security/Locking-systems/Mechanical-locking-systems/System-Bravus
fridde: [citat] Nu blir jag nyfiken, hur använder man den där på ett sådant gångjärn?
dof: Instämmer. Skummade alla mina fönster (trästomme dock) med lågexpanderande skum. Sitter som berget.
Forbo: ja, standardmått på rubbet om inget annat sägs. går att blanda hej vilt bara det är samma modulstorlek
verktygsgurun: Har ingen betydelse. Inte alltid vinden eller regnet kommer rakt framifrån. Måla in allt när alla foder o smygar e på plats så blir det tätt och håller minst lika bra.
k_per: Det verkar som den ovetenskapliga gränsen för karmyttermått på dubbeldörren går vid 14. Tackar för all input
Demmpa: Om du har alla delarna så går det kanske, tror inte att det finns som reservdel.
fremax: Än så kan man inte "ha kakan och äta den med" välj ett alternativ eller betala 8000:-/m2:) Med vänlig hälsning, fremax
kanonkula: Vi köpte från Ikea. Tror jag gav runt 3000 för måtten 3500x2380.
norrbottenstorpet: Det går väl att beställa hos vilket snickeri som helst. Sedan beroende på egen förmåga och verktyg så kan man självklart göra själv, tidsödande ibland, men inte direkt svårt. Jag har ett betydligt äldre hus och har inte gjort särskilt mycket "snirkliga krusiduller" men har istället lagt tid på att handhyvla till foder och täckbrädor. Med klippspik är jag nöjd med denna. Skulle
Johan Gunverth: [citat] Japp. Har inte ens tänkt på dem...och det är väl bra?