Försöker beställa en europacylinder men blir osäker på måtten. Kan någon förklara lite?

Tittar jag i webb-butikerna så verkar de vanligaste måtten vara enkel/dubbel och sen benämningar som
C83 30/30/N OL
C83K 28/28/N LL505
C83K 28/28/N OL
C83 10/30/N BJ17188
C83 10/30/N LL6096
C83 10/30/N

Hittade också denna guide:
http://www.lasprodukter.se/page/bestalla-europacylinder

Jag blev ombedd av min låssmed att mäta längden på cylindern men om det finns så mycket alternativ så kanske jag borde släpa med den befintliga cylindern. Om du handlar från någon som verkar kunna de sakerna får du gärna återkoppla. Jag kommer väl sitta i samma sits så fort jag har klurat ut hur jag ska få loss den befintliga cylindern.

Måttet är utsida och insida mätt från centrum fästskruv.
Måtten skiljer lite för olika tillverkare några använder det exakta måttet medan andra använder + mått på standardmåttet 35mm så en dubbelcylinder som är 50mm utsida och 40mm insida heter +15+5.
En enkelcylinder skrivs ibland som 10 och sedan måttet antingen direkt eller + mått då den är 10mm från centrum fästskruv till bakkant låscylinder (skillnaden mellan A och B mått enligt bild).
På en europacylinder så sitter vredet fast i cylindern och ni måste då bestämma om ni vill ha vred på ena sidan eller nyckel från båda sidor innan ni beställer.
Glöm inte att lägga på längden på behöret om det inte finns någon cylinder idag, om det finns en cylinder sedan tidigare så är det väldigt vanligt att den som finns original har fel längd och när ni beställer en ny så bör ni beställa i rätt längd istället för samma felaktiga längd som tidigare.
En europacylinder sitter fast med en fästskruv från stolpen i låshuset därefter så måste den låsas upp och vridas till rätt läge för att kunna dras ut.

europacylinder enkel.png europa dubbelcylinder.png

Redigerat:
Tänkte endast förklara skillnaden mellan mitt svar och sune73 länk.
Den som är uppmärksam ser direkt att i länken till ASSAs pdf så är grundmåttet 30mm mot att jag skrev 35mm, detta beror på skillnad mellan 6 och 7-stifts cylindrar.
En europacylinder med 6-stift är 30,5mm och sedan plussas det extra som behövs denna är vanlig i hela europa.
En europacylinder med 7-stift är 35,5mm och sedan plussas det extra som behövs denna är vanlig i sverige beroende på att vi använder 7-stift cylindrar.
Som ni märker är det lite rörigare att hitta rätt med europacylindrar och framförallt om ni vill ha samma nycklar som till resten av huset, vilket inte alltid går.

Tack för svaren så länge, jag ska ta och mäta lite till och fortsätta leta. Återkommer!

Okej, nu ska vi se. Har mätt lite till!

Jag behöver en dubbelcylinder. Dörrens tjocklek är 80 mm och sen är där behör på båda sidor om 6 mm. Total längd alltså 92 mm. Från insida till centrum fästskruv är det 46 mm och följaktligen 34 mm utsida till centrum fästskruv. Motsvarar detta en produktkod som 40/52?

Sen behöver jag en enkelcylinder. Här har vi istället 48 mm insida till centrum fästskruv + behör på 6 mm. Totalt alltså 54 mm.

Tittar jag då tex på http://www.haussicherheitstechnik.d...-EP10-Schliesszylinder-Hochsicherheit::2.html så finns denna inte med exakta mått som passar. Närmast verkar 40/55 vara.

Är jag rätt på det?

41-xlRCYLVL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har förstått rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.