Funderar på att sätta ett långsmalt fönster på en vägg(horisintellt) den dagen jag byter kök. Typ ett som är 40cm högt och 150cm brett. Måste man förstärka regelverket ovanför vid en sådan operation?
//
M
Som regel måste man det. Växla av med en balk eller regel ovanför fönstret.
Är det på gavelvägg är det dock ofta inte så stora krafter som ska tas upp. På långsidorna (på vanliga sadeltakshus) så är det stora krafter som leds ner i väggreglarna.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.