Tjena.

Tänkte bara få lite input från er.
Var hos en stor plåtslagarfirma i stan med mått på 4 fönsterbleck. Tre med vanliga uppvikta gavlar och ett med en rundad nervikt kant och en uppvikt gavel.
Allt i vit plåt.

5 dagar senare hämtar jag dem när de ringde och sa att de var klara.

Fick fakturan idag. Fick en chock! De har tagit betalt för 2,5h för detta.
Känns som att de försöker total-lura mig.

Tänkte ringa dem imorgon.

Men vad är en rimlig tid tycker ni?
Det kan la inte ta mycket mer än 15 min per styck eller?

Hur lång tid sa de att det skulle ta innan du lämnade in dem då och hur mycket skulle det kosta?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Låter helt rimligt. Dom har säkert knäckt fram blecken och sedan gjort upp/nerviken. Inte använder en plåtfirma fabrikstillverkade bleck.

• Gilla
Tina.le
  • Laddar…
Ingår det några transporter i de där 2,5 timmarna? Låter väldigt mycket tycker jag. Om det inte är någon form av special någonting...

S
från att börja tillverka själva blecken till att att dom är färdiga till kund tar ju en tid.
dom har ju som sagt inte färdiga bleck.
plåt i "ark" eller rulle har dom

Jo visst är det så, jag jobbar själv som plåtslagare och vet precis hur lång tid det tar för mig att göra 4 fönsterbleck med gavlar. :) därför undrar jag om det ingått transporter.

Inga transporter. Jag har lämnat en skalenlig ritning och hämtat dem på plats.
Beställde dem direkt utav snubben som stod vid bockmaskinen.
Har inte fått något prisförslag på förhand.

Klippa en plåt två gånger, bocka 4 veck i bocken och vika upp kanterna. Finns absolut ingen rimlighet i att det skall ta ca 40 minuter.

Eller?

Det är ingen special någonstans. 3 bleck med standard lutning och uppvikta gavlar.
Ett bleck med rundad nervikt kant och en uppvikt gavel.

Du menar alltsånhelt vanliga bleck, likt de 2m längderna byggmax säljer utan gavlar för 70-80kr st? Vad landade fakturan på? Och när du säger rundad nervik. Menar du att droppnsan är rund eller hörnet rundat likt bilden?

Precis sådana ja.

1432239814839-226507561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1432239894007476212204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fakturan landade på 1841 kr inkl moms.

Det är lite väl magstarkt att debitera 2,5 timmar för det där + tre bleck med gavel upp som du hämtar från deras verkstad. Det tycker jag absolut.

Tack för svaren. Ringer dem imorgon.

S
Jag betalade 1150kr plus moms för 4 bleck och inklädnad till sidor och ovan till lika många fönster med måttning på plats.
Förvisso inte av en "stor" plåtfirma men av en plåtslagare.

RoBo skrev:
Låter helt rimligt. Dom har säkert knäckt fram blecken och sedan gjort upp/nerviken. Inte använder en plåtfirma fabrikstillverkade bleck.
Låter inte alls rimligt , låter mer som en blåsning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.