Jag kan inte lyfta av fönster jag ska renovera då panelen på utsidan sitter för nära. Testat att försöka skriva bort gångjärnen i fodret men omöjligt. Förstått att man kan sänka sprinten på något sätt när det finns en liten tapp nertill liksom. Jag tagit bort färgen å ser det finns en skåra ca en halv centimeter upp på tappen. Testat å sätta en spetsig mejsel i skåran och slagit med hammare. Men inget rör sig. Är det rätt sätt eller finns det andra tips? Förstår inte hur komma vidare….
Om jag lyckas så faller väl inte bara fönstret ut (sitter högt upp och dåligt till då ingen håller i - utan visst är det så att sprinten i så fall bara sänka vilket bidrar till att jag kan lyfta av fönstret?

Carita Jonsson Carita Jonsson skrev:
Jag kan inte lyfta av fönster jag ska renovera då panelen på utsidan sitter för nära. Testat att försöka skriva bort gångjärnen i fodret men omöjligt. Förstått att man kan sänka sprinten på något sätt när det finns en liten tapp nertill liksom. Jag tagit bort färgen å ser det finns en skåra ca en halv centimeter upp på tappen. Testat å sätta en spetsig mejsel i skåran och slagit med hammare. Men inget rör sig. Är det rätt sätt eller finns det andra tips? Förstår inte hur komma vidare….
Om jag lyckas så faller väl inte bara fönstret ut (sitter högt upp och dåligt till då ingen håller i - utan visst är det så att sprinten i så fall bara sänka vilket bidrar till att jag kan lyfta av fönstret?
Närbild på en vit fönsterkarm med slitna gångjärn och synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
[bild]
Man kan knacka ner tappen.. Men de brukar sitta duktigt..

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Man kan knacka ner tappen.. Men de brukar sitta duktigt..
Tack! Vilka metoder rekommenderar du för å knacka ner. Jag får liksom inte in något i springan som för att det blir kraft.

P
Tack! Vilka metoder rekommenderar du för å knacka ner. Jag får liksom inte in något i springan som för att det blir kraft.
Det brukar sällan gå..
utan man får knacka ner efteråt, så det går lättare att hänga tillbaka..

knacka försiktigt under fönster ramen. så bör det gå upp

Maskintok skrev:
Det brukar sällan gå..
utan man får knacka ner efteråt, så det går lättare att hänga tillbaka..

knacka försiktigt under fönster ramen. så bör det gå upp
Testat lite löst, men funkar inte. Problem också att jag inte ser hur hur mkt mer fönstret behöver upp för å lossna. Irriterande….

P
Testat lite löst, men funkar inte. Problem också att jag inte ser hur hur mkt mer fönstret behöver upp för å lossna. Irriterande….
mät tappen..
Så ser du. (y)

Maskintok skrev:
mät tappen..
Så ser du. (y)
Maskintok skrev:
mät tappen..
Så ser du. (y)
Vad är bäst verktyg för å försöka på ner tappen?

P
Vad är bäst verktyg för å försöka på ner tappen?
hammare

S
har samma problem efter att förra ägaren isolerat o bytt panel och inte kollat att fönstren kan lyftas ur .

Skruvar bort gångjärnen från fönsterdelen , mycket gammal färg i skruvspåren , så enklast för mig år att skära upp spåren med kapskiva på Dremel'n , kapar av pinnen några millimeter med Dremel'n så kan jag lyfta på fönstret efter renovering

5-56 och värmepistol är dina vänner här.
Samt hammare och skruvmejsel/stämjärn

Edit: alt skruva av gångjärn

Med vänlig hälsning, fremax

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.