Hej
Huset jag bor i är byggt 1974 och som ni kan se är ena rutan i dörren sprucken. Då sonen pillar på precis allt är det bara en tidsfråga innan han skär sig i fingrarna på glaset. Förra ägaren målade dörren inklusive alla andra yttre detaljer svarta med tvivelaktigt resultat och jag skulle nu vilja ha tips på hur man plockar ur den trasiga rutan utan att bryta sönder dörren samt vilken svarta färg ni rekommenderar. Helst skulle jag vilja återställa allt till originalfärg men det kanske är ett projekt för kommande år....

• En brun trädörr med sex glasrutor varav den nedre högra rutan är sprucken. Dörren är målad svart kring handtaget och kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmålad dörr med en sprucken ruta i nederkanten och solljus som bildar en skugga över dörren.
    Skapa konto
  • Svartmålad dörr med en sprucken glasruta som behöver bytas ut.
    Skapa konto
  • Svartmålad dörr med slitage och en sprucken ruta i det översta fönsterpartiet.
    Skapa konto
  • Närbild på en svartmålad dörrkant med slitage och spricka i glaset.
    Skapa konto
Düsseldorff
Glaset plockar du ut genom att lossa listerna från ena sidan.

Men han var ingen målare direkt, den förra ägaren...

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Glaset plockar du ut genom att lossa listerna från ena sidan.

Men han var ingen målare direkt, den förra ägaren...
Haha nej :rofl: Jag har provskrapat utifrån för att se eventuella infästningar. Listerna verkar sitta inkilade och fästa med dyckert.

Dörren är nog det bäst målade i huset tyvärr... samtliga fönster är målade "på plats" inifrån och utifrån och det upptäckte jag när jag öppnade fönstren efter köpet. Alla fönsterdetaljer var inmålade (vissa persiennsnören med). Inte har man bemödat sig med maskering när väggarna i ett av rummen målades heller. :cool:

• Dörrkarm med skrapad färg där man ser en inkilad list och fäste med dyckert, utan maskering.
    Skapa konto
  • Close-up of a door frame with poorly painted edges and visible wood under scraped paint.
    Skapa konto
  • Fönster med inmålade detaljer och en öppen fönstersida som visar spår efter målning runt karmen.
    Skapa konto
  • Vägg med slarvigt målade persiennsnören och övermålad fönsterlist, exempel på dåligt genomfört målningsarbete.
    Skapa konto
  • List och del av dörrkarm med slarvigt målningsarbete och synliga målarrepor.
    Skapa konto
  • Wow
Chr3
  • Laddar…
Düsseldorff
Usch, man blir lite ledsen när det är så dåligt utfört. Kladda på färg kan vem som helst göra. Det är besvärligare att få bort den sen. Nu har du att göra i alla fall...

• Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara så att faneren på dörren blivit kass. Jag har en liknande 70-talsdörr med teakfaner. Den kan slipas ytterst lätt och betsas. Men jag misstänker att när du tar väck färgen så kommer du inte kunna få den snygg. Du kan provslipa och se vad som kommer fram under färgen. Går du igenom faneren så är det ju bara att skrapa och måla den på nytt fast kanske lite mer välgjort.

• Gilla
Dros
  • Laddar…
Jag fick bort rutan genom att försiktigt knacka bort listerna som gick smärtfritt. Letade ett bra tag efter en ny ruta i samma stil men flera glasmästerier hade inte denna typen av glas. Fick bli en vanlig 4mm ruta.

Går i tankarna att skaffa en ny dörr i vår så rutbytet fungerar bra tills dess

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.