Hej
Huset jag bor i är byggt 1974 och som ni kan se är ena rutan i dörren sprucken. Då sonen pillar på precis allt är det bara en tidsfråga innan han skär sig i fingrarna på glaset. Förra ägaren målade dörren inklusive alla andra yttre detaljer svarta med tvivelaktigt resultat och jag skulle nu vilja ha tips på hur man plockar ur den trasiga rutan utan att bryta sönder dörren samt vilken svarta färg ni rekommenderar. Helst skulle jag vilja återställa allt till originalfärg men det kanske är ett projekt för kommande år....
Huset jag bor i är byggt 1974 och som ni kan se är ena rutan i dörren sprucken. Då sonen pillar på precis allt är det bara en tidsfråga innan han skär sig i fingrarna på glaset. Förra ägaren målade dörren inklusive alla andra yttre detaljer svarta med tvivelaktigt resultat och jag skulle nu vilja ha tips på hur man plockar ur den trasiga rutan utan att bryta sönder dörren samt vilken svarta färg ni rekommenderar. Helst skulle jag vilja återställa allt till originalfärg men det kanske är ett projekt för kommande år....
Haha nejDüsseldorff skrev:
Dörren är nog det bäst målade i huset tyvärr... samtliga fönster är målade "på plats" inifrån och utifrån och det upptäckte jag när jag öppnade fönstren efter köpet. Alla fönsterdetaljer var inmålade (vissa persiennsnören med). Inte har man bemödat sig med maskering när väggarna i ett av rummen målades heller.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det kan vara så att faneren på dörren blivit kass. Jag har en liknande 70-talsdörr med teakfaner. Den kan slipas ytterst lätt och betsas. Men jag misstänker att när du tar väck färgen så kommer du inte kunna få den snygg. Du kan provslipa och se vad som kommer fram under färgen. Går du igenom faneren så är det ju bara att skrapa och måla den på nytt fast kanske lite mer välgjort.
Jag fick bort rutan genom att försiktigt knacka bort listerna som gick smärtfritt. Letade ett bra tag efter en ny ruta i samma stil men flera glasmästerier hade inte denna typen av glas. Fick bli en vanlig 4mm ruta.
Går i tankarna att skaffa en ny dörr i vår så rutbytet fungerar bra tills dess
Går i tankarna att skaffa en ny dörr i vår så rutbytet fungerar bra tills dess
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden