Hej
Har nyligen flyttat och funderar på att byta min lägenhetsdörr till en säkerhetsdörr. Har fått två offerter ifrån prodoor och Daloc är Daloc skulle vara ung. 500 kr dyrare. Jag tänker inte mycket på priset om det var värde det utan bryter om slut resultat. Det som är viktigaste är kvalitet på båda dörren och låset båda när man är utomhus eller inomhus. Att känna sig tryg både när man har lämnat huset samt när man är hemma komma först i min prioritering. Har någon tips, rekommendationer, erfarenhet, kunskap eller idea vilken av dessa är bättre än det andra och varför ?
Vad jag har läst his båda så finns det en del likheter men de har en del olikheter också
Tacksam för all hjälp jag kan få för jag har jätte svårt att bestämma :(

Det spelar inte så stor roll så länge du väljer en dörr som inte kräver att Motturalås för att uppnå klassning/certifiering.
Jag såg att Prodoor använder Motturalåset i vissa dörrar de är väldigt mycket vridande med nyckeln för att låsa eller låsa upp med dom låsen och de flesta använder därför aldrig det låset.
Daloc är den absolut vanligaste tillverkaren på svenska marknaden och väl beprövade dörrar.
Prodoor erbjuder lite högre ljudisolering på pappret men jag tror inte du märker någon skillnad när dörrarna är installerade då det inte finns den ljudnivån i en trappuppgång för att märka någon skillnad, Daloc kan även erbjuda högre ljudreduktion om så önskas.
Jag har installerat många Daloc dörrar så det hade varit mitt val men jag tror du blir nöjd oavsett vad du väljer.

Redigerat:
Tack 123abc för ditt svar. Uppskattar det :). Tappade lite hoppet när ingen svarade här innan du gjorde det:(. När du säga att välj helst någon annan lås än mutturalås är det för att man måste vrida nyckeln flera gånger eller är det något med själva låset eller kvaliteten på den? Fyller inte Prodoor dörren kraven eller?
Tack för svaret i för väg :)

R-S R-S skrev:
Tack 123abc för ditt svar. Uppskattar det :). Tappade lite hoppet när ingen svarade här innan du gjorde det:(. När du säga att välj helst någon annan lås än mutturalås är det för att man måste vrida nyckeln flera gånger eller är det något med själva låset eller kvaliteten på den? Fyller inte Prodoor dörren kraven eller?
Tack för svaret i för väg :)
Det är mest/endast att det är jobbigt att manövrera.
Om det sitter i en dörr som uppfyller klassningen/certifieringen med huvudlåset så Mottura-låset endast är ett extralås som kan låsas vid behov så är det en okej lösning.
Mottura 52783 låshus överensstämmer inte med svenskstandard (SS 817383) för låsurtag men det spelar mindre roll då du kan ersätta med ett nytt Mottura lås om så krävs i framtiden, däremot kan du inte byta mellan certifierade tillhållarlås och cylinderlås som du kan om de uppfyller svensk standard (en del vill inte ha tillhållarlås t.ex äldre med skakiga händer föredrar ofta cylinderlås då de blir bättre styrning av nycklarna).
En grundregel är att huvudlåset bör vara bra och certifierat då få använder lås som sitter i annan obekväm höjd till vardags och det blir lätt ett "jag ska bara".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.