Hej
Har en tung plåtdörr som satt sig lite och jag skulle behöva lägga på några slitringar. Undrar därför om någon har tips på hur man bäst går till väga. Sitter ju en dörrstängare på dörren också.
Tung vit plåtdörr med dörrstängare och handtag, synliga slitage och missfärgningar, i en trappuppgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit plåtdörr med gångjärn som har slitningsspår.
Skapa konto

Jag har med lyckat resultat klippt igenom en vanlig bricka böjt upp den lite, lyft dörrbladet en halv cm med kofot mot golvet och bankat in brickan. Sedan trycka ihop brickan med polygrip. (y)

I InsidersUnited skrev:
Jag har med lyckat resultat klippt igenom en vanlig bricka böjt upp den lite, lyft dörrbladet en halv cm med kofot mot golvet och bankat in brickan. Sedan trycka ihop brickan med polygrip. (y)
Tack för tips! Hade liknande tanke, men hoppades att det kanske var en lös sprint i gångjärnet som man kunde slå ur och sedan pilla dit brickan och sedan tillbaks med sprinten

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Tyngre dörrar brukar ha kullagrade gångjärn pga slitage annars.
Men det är ju inte aktuellt.
Sprintarna går ju att knacka ur men kan vara svårt om de sitter hårt och dörren är på plats.
Med en kofot är det vanligen lätt att haka av även tyngre dörrar. Men koppla loss dörrstängaren först. Det är en fördel om man är två när dörren ska lyftas på igen.

• Närbild av ett slitet dörrgångjärn monterat på en vit dörrkarm.
    Skapa konto
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tyngre dörrar brukar ha kullagrade gångjärn pga slitage annars.
Men det är ju inte aktuellt.
Ja det hade nog den här dörren varit betjänt av egentligen.

Ibland räcker det att lossa dörrstängararmen även från stängaren för att armen annars tar emot väggen, jag hade demonterat hela dörrstängaren och lyft av dörrbladet.
Dörrbladet väger ganska mycket så jag rekommenderar att du tar hjälp av någon.
Kontrollera maxtjocklek och dimension på slitringar innan så du har rätt slitringar, ofta kan man lyfta dörrbladet lite och mäta men ibland får man loss hela dörrbladet ofrivilligt.
Ibland så krävs det att man riktar och eventuellt förstärker gångjärnen.

Är ju siax svetsgångjärn med sprint.. (eller?)

Går att knacka ned den

(Tittar man på detaljbilden av gångjärnen som du postat så ser man ju tom att den nedre delen av gångjärnen är delad)

https://www.bxbindustrial.se/produkter/siax24/svetsgangjarn/

Edit: tittar man på översta bilden kan man ju tom tydligt se att man knackat ur en av sprintarna en bit..

Byt en slitning i taget, se till att du lyfter upp dörren och har den upplyft hela tiden så ska det gå bra

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.