Mitt balkonghandtag går inte att låsa, ploppen längst ut åker inte ut när man stänger. Är det någon av alla duktiga här som har nån klok idé?

• Balkongdörrhandtag och låspinne som inte sticker ut korrekt, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite mera bilder kanske kan hjälpa. :)

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Hej! Såhär :D Närbild på ett fönsterlås monterat vid ett fönster med synlig del av en fönsterbänk och vägg.
Skapa konto
Fönsterlås monterat på vitmålat träfönster med synliga sprickor i färgen och brun fönsterbräda.
Skapa konto
Silverfärgad toalettpappershållare monterad snett på kaklat badrumsvägg ovanför brun bänkskiva.
Skapa konto
Närbild på en kromad röranslutning med en skruv, ovanför ett brunt bord.
Skapa konto
En kromad fönsterhasp monterad på ett fönster med vit ram ovanför en mörkbrun fönsterbräda.
Skapa konto
Kromad fönsterlås monterad på ett vitmålat fönster med sprucket färg vid fönsterkanten.
Skapa konto
?

Ska vara ärlig, aldrig sett den här typen. Men jag gissar att ”ploppen” längst ut normalt åker ut när du stänger och att du för att öppna måste trycka in den. I och med att den slutat med det så kanske en fjäder gått sönder eller fastnat, det sitter en liten skruv på sidan, kan du kanske justera med den eller avlägsna ”ploppen”?

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Ja den kan ju vara från 1935 :D. Ja precis så fungerade den innan allt lämnades på rengöring vid renoveringen.
Nu ska vi se vad skrev du, skruva på den lilla skruven, jag provar

F Funkisfia skrev:
Ja den kan ju vara från 1935 :D. Ja precis så fungerade den innan allt lämnades på rengöring vid renoveringen.
Nu ska vi se vad skrev du, skruva på den lilla skruven, jag provar
Med försiktighet! Jag vet inte vad den gör :geek:

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Kolla vad jag fick ut! Fast nån fjäder ser jag inte

• Demonterat dörrlåscylinder utan synlig fjäder, monterad på en vit dörrkant.
    Skapa konto
Har du lyst med en ficklampa ned i handtaget, är det bara helt tomt där?

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Alltså just nu lyser solen in så det är svårt att se, men visst är det tomt...tror jag..ska kolla lite senare

Dessa spanjoletter ser man inte så ofta längre, tyvärr minns jag inte benämningen av spanjoletten.
Du lossar den lilla stoppskruven och tar ut allt, även fjädern i botten.
Ofta räcker det att göra rent för att det ska börja fungera igen men lite litiumfett/vaselin kan användas.

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Dessa spanjoletter ser man inte så ofta längre, tyvärr minns jag inte benämningen av spanjoletten.
Du lossar den lilla stoppskruven och tar ut allt, även fjädern i botten.
Ofta räcker det att göra rent för att det ska börja fungera igen men lite litiumfett/vaselin kan användas.
Så långt har vi kommit men TS kan inte se någon fjäder?

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Just det nu ser jag nån fjädersak längs kanterna:D. Ska jag försöka få ut den med skruvmejseln?
(TS= technical stupid? :D)

• Fjädersäkring synlig på en fönsterlåsmekanism monterad längs vitmålad fönsterkarm.
    Skapa konto
Vad tror ni om det här för rengöring?

• Ekologisk kokosolja och två läppbalsam på bord, fråga om rengöringseffektivitet.
    Skapa konto
STOPP . Matolja kommer att klibba fast när den torkar , har du symaskin ta den oljan. Ursäkta men en del som hat matberedare och tycker dom kärvar , oljar med matolja KATASTROF , den torkar och blir som lim och alla rörliga delar fastar. Det enda som löser matfett är hett vatten eller ånga. I övrigt går det med parafinolja , luktar inte ,smakar inte.

• Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Så här ser fjädern ut

• Metallfjäder vid fönsterkarm bredvid metallrör med hål, i svagt upplyst rum.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.