Rätt förbannad just nu. Hade hantverkare här som renoverade badrummet för drygt två år sedan. Fick bråka lite med dom om andra saker men upptäckte först nu att dom har ju inte monterat fönsterbleck på det nya fönstret! Det gamla bara låg där, ej fastskruvat. Hur illa är detta? Borde såklart ha sett det men missade det på något vis. Vad hade ni gjort? Bara köpa nytt o montera? Hur vet jag vad som passar?

• Ej monterat fönsterbleck på nytt badrumsfönster, gammalt bleck ligger löst under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även märkt att det är en rätt bra glipa mellan fönster och fasaden i nederkant. Jag kan se vad som verkar vara fogskum. Men det är inget problem hoppas jag. Kan inget om fönster. Glipa mellan fönsterkarm och fasad fylld med fogskum i nederkant.
Skapa konto

• Gilla
Hammaren79
  • Laddar…
Var ute o drog undan blecket. Så här ser det ut. Såg även att det finns ett streck för där dom uppenbarligen tänkt kapa för att kunna få dit blecket men uppenbarligen har dom sedan glömt bort detta. Närgransbild av ett ouppmärkt kapstreck på trä vid en byggplats, omringad av isolering och byggavfall.
Skapa konto
Hörn där ett bleck avlägsnats, med synliga markeringsstreck för kapning på vit vägg och fönsterkarm.
Skapa konto

Att det finns en springa runt karmen är i sin ordning. Om en skada har uppstått beror på om det tillfälliga montaget tillåtit vatten på fel ställen och i någon mån byggnadens konstruktion. Be berörd firma komma och fixa eller ring en plåtslagare förslagsvis.

• Gilla
Oskar1992 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Att det finns en springa runt karmen är i sin ordning. Om en skada har uppstått beror på om det tillfälliga montaget tillåtit vatten på fel ställen och i någon mån byggnadens konstruktion. Be berörd firma komma och fixa eller ring en plåtslagare förslagsvis.
Ska försöka få tag i dom imorgon igen. Fick inget svar idag.

Bör man bryta upp o kika någonstans hur skadat det är? Att gå via badrummet känns ju inte som ett alternativ med tanke på tätskikt etc, så via utsidan isf tänker jag.

Jag tänker att det säkerligen sipprat ner vatten mellan blecket och karmen och ner i konstruktionen. Blecket låg ju bara löst mot karmen på fönstret, ingen tätning eller så. Men hur mycket känns ju svårt o säga utan att bryta upp.

Vet inte vart jag ska vända mig för råd, tips om vad för typ av firma etc vore uppskattat. Kan inte sånt här själv.

Har lite svårt att vara säker men utifrån bilderna skulle jag vara rätt så lugn. Självklart måste det fixas och självklart är du förbannad att det slarvats.
Om något måste öppnas blir det absolut utifrån. Skulle i dina kläder få någon sakkunnigs utlåtande om eventuella skador och sedan begära åtgärd av entreprenör. Om dom inte ger sig till känna ringer du lämpligen en plåtslagare. Har kontakter i Stockholm om det råkar vara där du finns?

• Gilla
Mrmaxim
  • Laddar…
Har lite svårt att vara säker men utifrån bilderna skulle jag vara rätt så lugn. Självklart måste det fixas och självklart är du förbannad att det slarvats.
Om något måste öppnas blir det absolut utifrån. Skulle i dina kläder få någon sakkunnigs utlåtande om eventuella skador och sedan begära åtgärd av entreprenör. Om dom inte ger sig till känna ringer du lämpligen en plåtslagare. Har kontakter i Stockholm om det råkar vara där du finns?
Förhoppningsvis har det inte blivit några större skador tänker jag. Blev nog främst upprörd för att dom som gjort detta gjort en del andra fel. Vissa saker var rejäla genvägar som kunde orsakat oss problem och nu detta.

Kollade i pappren för huset där det står om konstruktionen av yttervägg. Se bild. Det som jag har markerat i bilden måste vara impregnerad board. Vattnet måste ha runnit längsmed den boarden. Den är ju mörk och när jag tryckte på den så var den ganska mjuk, men inte blöt. Dokument med byggspecifikationer för yttervägg, märkningar synliga runt impregnerad board.
Skapa konto
Synligt område av en hustilläggets konstruktion med markerad impregnerad board som verkar mjuk men inte blöt.
Skapa konto

Yttervägg med gråa brädor och tejpade skarvar nära fönster, vissna buskar och snö på marken.
Skapa konto

Jag som har tejpat på sista bilden.

Redigerat:
Förstår din ilska.
Boarden är asfaboard, den är rätt mjuk från början. Ditt hus är av regelstomme, gissade plankstomme på tidigare bilder- dvs massivt trä. Bakom boarden sitter isolering. Om vatten letat sig in där är det mindre bra, isf behöver det öppnas upp utifrån och låtas torka ut.

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Förstår din ilska.
Boarden är asfaboard, den är rätt mjuk från början. Ditt hus är av regelstomme, gissade plankstomme på tidigare bilder- dvs massivt trä. Bakom boarden sitter isolering. Om vatten letat sig in där är det mindre bra, isf behöver det öppnas upp utifrån och låtas torka ut.
Det är det där jag är lite orolig över. Frågan är hur man kan ta reda på om det kommit in vatten till isoleringen. Göra hål i boarden och göra fuktmätning?

Annan fråga, kan vatten leta sig via springan där
Blecket skulle ha varit monterat?

Tack för hjälpen. Bor inte i stockholm tyvärr förresten.

Redigerat:
  • Gilla
allan51
  • Laddar…
Vatten kan leta sig in på dom mest förunderliga sätt, omöjligt att säga tyvärr. Av bilder att döma tycker jag oerhört reserverat att det ser sjysst ut. Med tanke på att jag uppfattar dig som osäker tycker jag återigen att du borde ta dit någon som kan bygg, eller en plåtslagare- helst via rekommendation.

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag varken snickare eller plåtslagare men normalt sätt monteras väl inget sånt där med nån tätningsmassa? Att det sitter löst är ju en sak men det känns ju som slagregn från fel håll hade gjort samma skada oavsett. Det är ju inte så att man kan göra sånt här vattentätt. Även om det hade varit skruvat/spikat dikt så kan ju vatten ta sig ner. Det normala är ändå att det lilla som tar sig in torkar mellan varven.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nissens
A Andreasa2 skrev:
Rätt förbannad just nu. Hade hantverkare här som renoverade badrummet för drygt två år sedan. Fick bråka lite med dom om andra saker men upptäckte först nu att dom har ju inte monterat fönsterbleck på det nya fönstret! Det gamla bara låg där, ej fastskruvat. Hur illa är detta? Borde såklart ha sett det men missade det på något vis. Vad hade ni gjort? Bara köpa nytt o montera? Hur vet jag vad som passar?
Jag tycker att fönstret ser märkligt ut dessutom. Allt vatten som rinner utmed rutan skall ju rinna ut på fönsterblecket via ett mindre bleck som skall sitta på den rörliga delen. På bilden ser det ut som att det istället rinner ner mot tätningslisten med risk för skador/läcka där…

Snailman
Det ser ju ut som ett PVC fönster, jag har inte sett några sådana med spår som på träfönster, jag har sådana och de som sålde dem hade satt en träbit under fönsterkarm lite indraget från fronten, med ett spår i.

Annars gillar jag mest den här metoden, då behöver man inte göra åverkan på fönstret alls.

Sektion av ett PVC-fönster med markerade skruvpositioner utan åverkan på karmen
Skapa konto

Andra verkar mera inne på att bearbeta fönstret

https://www.mentafonster.se/kundtja...tera-fonsterbleck-i-skara-pa-karmens-framkant

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Ja, det är ett inåtgående pvc- fönster såvitt jag kan bedöma.

Nissens Nissens skrev:
Jag tycker att fönstret ser märkligt ut dessutom. Allt vatten som rinner utmed rutan skall ju rinna ut på fönsterblecket via ett mindre bleck som skall sitta på den rörliga delen. På bilden ser det ut som att det istället rinner ner mot tätningslisten med risk för skador/läcka där…
Finns inget bleck där. Tycker det ser ut som att det har droppat in lite vatten. :(

Vattenfläckar och smuts på en vit fönsterbräda indikerar möjlig läckage.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.