Rätt förbannad just nu. Hade hantverkare här som renoverade badrummet för drygt två år sedan. Fick bråka lite med dom om andra saker men upptäckte först nu att dom har ju inte monterat fönsterbleck på det nya fönstret! Det gamla bara låg där, ej fastskruvat. Hur illa är detta? Borde såklart ha sett det men missade det på något vis. Vad hade ni gjort? Bara köpa nytt o montera? Hur vet jag vad som passar?
Var ute o drog undan blecket. Så här ser det ut. Såg även att det finns ett streck för där dom uppenbarligen tänkt kapa för att kunna få dit blecket men uppenbarligen har dom sedan glömt bort detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Att det finns en springa runt karmen är i sin ordning. Om en skada har uppstått beror på om det tillfälliga montaget tillåtit vatten på fel ställen och i någon mån byggnadens konstruktion. Be berörd firma komma och fixa eller ring en plåtslagare förslagsvis.
Ska försöka få tag i dom imorgon igen. Fick inget svar idag.D Daniel Barnaniel skrev:
Bör man bryta upp o kika någonstans hur skadat det är? Att gå via badrummet känns ju inte som ett alternativ med tanke på tätskikt etc, så via utsidan isf tänker jag.
Jag tänker att det säkerligen sipprat ner vatten mellan blecket och karmen och ner i konstruktionen. Blecket låg ju bara löst mot karmen på fönstret, ingen tätning eller så. Men hur mycket känns ju svårt o säga utan att bryta upp.
Vet inte vart jag ska vända mig för råd, tips om vad för typ av firma etc vore uppskattat. Kan inte sånt här själv.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Har lite svårt att vara säker men utifrån bilderna skulle jag vara rätt så lugn. Självklart måste det fixas och självklart är du förbannad att det slarvats.
Om något måste öppnas blir det absolut utifrån. Skulle i dina kläder få någon sakkunnigs utlåtande om eventuella skador och sedan begära åtgärd av entreprenör. Om dom inte ger sig till känna ringer du lämpligen en plåtslagare. Har kontakter i Stockholm om det råkar vara där du finns?
Om något måste öppnas blir det absolut utifrån. Skulle i dina kläder få någon sakkunnigs utlåtande om eventuella skador och sedan begära åtgärd av entreprenör. Om dom inte ger sig till känna ringer du lämpligen en plåtslagare. Har kontakter i Stockholm om det råkar vara där du finns?
D Daniel Barnaniel skrev:Har lite svårt att vara säker men utifrån bilderna skulle jag vara rätt så lugn. Självklart måste det fixas och självklart är du förbannad att det slarvats.
Förhoppningsvis har det inte blivit några större skador tänker jag. Blev nog främst upprörd för att dom som gjort detta gjort en del andra fel. Vissa saker var rejäla genvägar som kunde orsakat oss problem och nu detta.D Daniel Barnaniel skrev:Har lite svårt att vara säker men utifrån bilderna skulle jag vara rätt så lugn. Självklart måste det fixas och självklart är du förbannad att det slarvats.
Kollade i pappren för huset där det står om konstruktionen av yttervägg. Se bild. Det som jag har markerat i bilden måste vara impregnerad board. Vattnet måste ha runnit längsmed den boarden. Den är ju mörk och när jag tryckte på den så var den ganska mjuk, men inte blöt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag som har tejpat på sista bilden.
Redigerat:
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Förstår din ilska.
Boarden är asfaboard, den är rätt mjuk från början. Ditt hus är av regelstomme, gissade plankstomme på tidigare bilder- dvs massivt trä. Bakom boarden sitter isolering. Om vatten letat sig in där är det mindre bra, isf behöver det öppnas upp utifrån och låtas torka ut.
Boarden är asfaboard, den är rätt mjuk från början. Ditt hus är av regelstomme, gissade plankstomme på tidigare bilder- dvs massivt trä. Bakom boarden sitter isolering. Om vatten letat sig in där är det mindre bra, isf behöver det öppnas upp utifrån och låtas torka ut.
Det är det där jag är lite orolig över. Frågan är hur man kan ta reda på om det kommit in vatten till isoleringen. Göra hål i boarden och göra fuktmätning?D Daniel Barnaniel skrev:
Annan fråga, kan vatten leta sig via springan där
Blecket skulle ha varit monterat?
Tack för hjälpen. Bor inte i stockholm tyvärr förresten.
Redigerat:
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Vatten kan leta sig in på dom mest förunderliga sätt, omöjligt att säga tyvärr. Av bilder att döma tycker jag oerhört reserverat att det ser sjysst ut. Med tanke på att jag uppfattar dig som osäker tycker jag återigen att du borde ta dit någon som kan bygg, eller en plåtslagare- helst via rekommendation.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nu är jag varken snickare eller plåtslagare men normalt sätt monteras väl inget sånt där med nån tätningsmassa? Att det sitter löst är ju en sak men det känns ju som slagregn från fel håll hade gjort samma skada oavsett. Det är ju inte så att man kan göra sånt här vattentätt. Även om det hade varit skruvat/spikat dikt så kan ju vatten ta sig ner. Det normala är ändå att det lilla som tar sig in torkar mellan varven.
Jag tycker att fönstret ser märkligt ut dessutom. Allt vatten som rinner utmed rutan skall ju rinna ut på fönsterblecket via ett mindre bleck som skall sitta på den rörliga delen. På bilden ser det ut som att det istället rinner ner mot tätningslisten med risk för skador/läcka där…A Andreasa2 skrev:Rätt förbannad just nu. Hade hantverkare här som renoverade badrummet för drygt två år sedan. Fick bråka lite med dom om andra saker men upptäckte först nu att dom har ju inte monterat fönsterbleck på det nya fönstret! Det gamla bara låg där, ej fastskruvat. Hur illa är detta? Borde såklart ha sett det men missade det på något vis. Vad hade ni gjort? Bara köpa nytt o montera? Hur vet jag vad som passar?
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det ser ju ut som ett PVC fönster, jag har inte sett några sådana med spår som på träfönster, jag har sådana och de som sålde dem hade satt en träbit under fönsterkarm lite indraget från fronten, med ett spår i.
Annars gillar jag mest den här metoden, då behöver man inte göra åverkan på fönstret alls.
Andra verkar mera inne på att bearbeta fönstret
https://www.mentafonster.se/kundtja...tera-fonsterbleck-i-skara-pa-karmens-framkant
Annars gillar jag mest den här metoden, då behöver man inte göra åverkan på fönstret alls.
Logga in
Skapa konto
Andra verkar mera inne på att bearbeta fönstret
https://www.mentafonster.se/kundtja...tera-fonsterbleck-i-skara-pa-karmens-framkant
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Ja, det är ett inåtgående pvc- fönster såvitt jag kan bedöma.