Fjärrvärme & Gas
Hightower: Vi har luftvärmepump tillsammans med fjärrvärmen, helt klart hjälper det. Jag har haft avsevärt lägre årskostnader jämfört med grannarna. Lätt intjänade pengar! Men jag är dock lite trött på luft-luft värme pumpen då våran är monterad i vardagsrummet och även om vi har en tyst variant så stör den. /Henrik
monamanna: Tack för svar. Panelen heter CF ECHO. Jag fick veta det där om att pressa in knappen längre, så skulle flödet visas, nu i höstas när en kille från leverantören var här. Men då hade ju redan sommarmånaderna passerat. Jag kan ju inget om teknik, så jag ser bara det som visas på displayen, men alla andra knappar och rattar som visar olika saker , temperatur in och ut och tryck och
gostap: Hej Har en albin arctic -97 som jag håller på att installera. Blir konfunderad då jag inte hittar uttag för kylslinga? Finns det ej på denna modell? Har sökt manual från bl.a. kalix men får ej tag på någon. Nån som kan hjälpa eller vet? Mvh Gostap
Hampe33cm: Några spontana tankar: Vad är det för reglercentral på fjärrvärmecentralen från Cetetherm? Fabrikat? Reglerfunktionen kallas ju för (bla) "utetemperaturstyrd framledningstemperaturreglering". Du har alltså en utegivare som via en värmekurva bestämmer vilken temperatur du ska ha på radiatorerna för att få rätt rumstemperatur oavsett om det är -10 grader eller +10 grader utomhus.
giantvalley: denna klarar med råge av ert hus: http://www.netek.se/catalog/product_info.php?cPath=60_62&products_id=172 Måste gå att hitta billigare någonstans?
DIY_freak: Men ofta är det bara att byta ut en gammal igenbeckad plattvärmeväxlare för några tusenlappar... Det är ju inte så ruskigt avancerad teknik så det går mycket väl att göra löpande utbyte av trasiga delar, i alla fall om det inte är någon förrådsberedare (vilket väl iofs var vanligt tidigare).
ejoakim: Behöver hitta sommarventil på undercentralen, mellan vilka delar hittar man denna typiskt sett? Finns den på alla undercentraler? Tacksam för alla tips!
holmertz: Men att det inte byggs beror ju på att det inte finns någon marknad. Speciellt inte för nybyggen. Det går ju fint att få en nyrenoverad villa idag till pris som ingen kunde drömma om för 2 år sedan. Ingen vettig människa köper ju idag nybyggt parhus med 400kvm tomtför 2,1 miljoner när det på samma gata finns villor i bra skick med tomt på 1200kvm som säljs för 1,6 miljoner. Jag
JanneMP: Hej, Kan någon säga mig hur det fungerar rent praktiskt med en IVT633 och ett stort badkar? Om man endast har fjäärrvärme så har man ju "obegränsat" med tappvatten, men hur är det i fallet med en 633: och varmvatten? Som jag har förstått så har denna en egen uppvärmning av beredaren via frånluftsvent och endast stödkör med fjärrvärme vid behov. Men kan man koppla den på annat
Odjuret: Jag betackar mig de personliga påhoppen, totalt onödigt, hoppa på mig. Det tycker jag är lågvatten jag står fortfarande fast vid min åsikt. Huset måste värmas upp. och till det går det energi. eller har jag fel? är det så att kylan jag känner inte finns där?? Det går åt energi till att komma upp i den normala tempen igen. frågan är hur mycket. Eller har jag fel? går det inte
Odjuret: Kolla först i fall du hittar någon gasinstallatör som går med på att göra detta och även priset. Kanske går på ett ut å låta honom dra allt?
Odjuret: SKa du plugga gasen så måste det vara en behörig gaskille som pluggar den, annars lär inte din gasleverantör godkänna pluggen och du får fortsätta betala för gasen... Och sen som alla säger här, kolla vad du har för huvudsäkring, det är viktigt att veta i fall det räcker att köra elspis med eller inte... Även om det räcker med enfas, 16A så är det inte roligt det kan då vara
pellefant: jag tror det är backventil i karet, annars kan de ju va ide att sätta dit en samt avstängningar på kv och vv, jag gjorde det vilket var bra för nu efter tror det är 3 år så går det inte att stänga av vattnet med karets kranar.
Ducati999s: Om man nu installerar fjärrvärme vilket är krav från kommunen + ett ftx system. Kan man då med enkla medel byta ut fjärrvärmeväxlaren då bindningstiden på fjärrvärmen (3år) gått ut och installera annan värmekälla ex bergvärmepump eller frånluftsvärmepump i ett hus som har ett ftx system. Frågan är ställd då man vill veta vad som är möjligt i framtiden.
JonN: Hej, Jag har varit inne på samma sak tidigare på detta forum. Gjorde då en ritning som iof inriktar sig mot att man har en riktig vedpanna inkopplad, men den kan enkelt bytas ut mot ex en vattenmantlad kasset eller annat beroende på sina behov. Bifogar ritningen som inte är helt perfekt men en tanke ialla fall... För mig som har gratis ved men samtidigt har köpt ett hus med fjärrvärme
puu: Annars kan du testa att reseta den med dipswitch 9 så gör den en självjustering.
Crille68: [citat] [citat] Hmmm...jag undrar det jag...:rolleyes: Finns det några som helst belägg för att det skulle vara svårare att reglera kring "nollan" eller ett par grader ovan? :confused: Jag skulle hemskt gärna få reda på VAD som är "det svåra" för en termostat eller en reglercentral att reglera vid en viss temperatur??? Är det inte så att detta är en skröna? :rolleyes: Ett bra sätt
MITE: Hej. Konventeringsbidrag ska man söka hos länstyrelsen innan man på börjar arbete... Jag har för mig att bidraget är på allt utom kostnaden för fjärrvärmecentralen i mitt fall ca:15tusen. Mitt bidrag blev 27500:- Hur ROT avdraget fungerar vet jag inte riktigt, men har för mig att det bara gäller arbete och inte material
puu: Varför vill man ha en ful, oväsnandes luftvärmepump när man har fjärrvärme. Det är knappt jag skulle tänka på det även om jag hade direktel även om jag förstår att folk väljer det för driftkostnadens skull (i det fallet).
AnteB: Kanske så att du har en på tok för hög inställning på framledningen. Har du golvvärme eller kanske luftvärme? Jag har sett golvvärmesystem med inställning för en "normal" villa, där stod ställdonet och jazzade hela tiden. I det fallet ströp termostaterna i golvvärmen alltså fullt och när fjvventilen öppnade så gick temperaturen på golvvärmekrets direkt över inställd kurva
Peje67: Börjar också tro att den är automatisk. Har läst på nätet att Wilo har en sådan pump som automatiskt reglerar flödet men att det finns tre nivåer att välja på ändå som den jobbar inom. Jag har kört den på den lägsta och den näst lägsta hela tiden och det märks ingen skillnad då. Kör jag gasen i botten så dånar det som sjutton. Det verkar som den arbetar mer ju kallare det
AnteB: [citat] Kanske du har för hög inställning på reglerkurvan så att termostatventilerna stryper hela tiden? Det låter som om det är fallet. Om så är fallet så är det tryckfallet över termostatventilerna du hör. Med lägre temperatur ut i systemet så öppnar termostaterna mer och det blir ett mindre tryckfall (och mindre oljud).
Mangan: Jag har samma problem.. Jag får beställa in någon som kan titta på det. Vart vänder man sig? Installatören har aldrig tid.
mountbay: Hej Lars Tack ännu en gång! Det blev en otrolig skillnad nu efter din lektion. Förstår hur den funkar mycket bättre nu. Nu återstår bara att justera in alla termostater så det blit lika varmt nere som uppe. Tusen Tack! MVH// Micke
AnteB: [citat] Helt rätt tänkt, kontakta försäkringsbolaget, då får de bedöma skadan, ni kan komma överrens om vad som ska göras och av vem. Jag är dock helt säker på att det inte har det minsta att göra med ditt kön huruvida du är bevandrad i fuktskador eller inte. ;)
Gabbe1: [citat] Det ska räcka med termostater på radiatorerna, precis så kör jag i mitt hus. Ca en timme efter att jag tänder en brasa så är radiatorerna kalla. Jag har iof tvårörssystem men termostaterna gör väl sitt jobb i vilket fall antar jag.