14 991 läst ·
50 svar
15k läst
50 svar
Nattsänkning av fjärrvärmetemp/förtjänst?
Odjuret:För att du verkar tvivla på vissa saker kan du förklara varför en isbit smälter långsammare i kylen än ute i rumstemperatur.
Det är ingen som sagt att det är väldiga summor att spara men kan man spara några hundra per år så är ju även det en besparing om det inte kräver en stor investering såklart.
Det är samma sak som att höja tempen i kylen ju högre temp desto mindre elräkning. Jag gillar iskall mjölk men kan godta lite lägre rumstemp allra helst på natten. 13-15 grader är för mig optimalt när jag ska sova.
Det är ingen som sagt att det är väldiga summor att spara men kan man spara några hundra per år så är ju även det en besparing om det inte kräver en stor investering såklart.
Det är samma sak som att höja tempen i kylen ju högre temp desto mindre elräkning. Jag gillar iskall mjölk men kan godta lite lägre rumstemp allra helst på natten. 13-15 grader är för mig optimalt när jag ska sova.
Odjuret
Fysikens lagar ÄR bevis för att du och din "expert" har fel.
Du var med på tidigare att en lägre rumstemperatur ger lägre energikostnader, eller hur?
Säg då att man sänker rumstemperaturn från 20 till 18 grader under halva vintern och sedan ångrar sig och höjer igen till 20 grader igen. Har man då gjort någon energibesparing? Självklart! Lägre temperatur ger lägre energiförluster. Ändå har man sänkt temperaturen för att sedan höja den igen, precis som vid nattsänkning! Principen är exakt densamma; det spelar inte någon roll hur länge man sänker temperaturen för att en energibesparing ska uppnås, tiden styr bara hur stor besparingen blir.
Hur svårt kan det va?
Fysikens lagar ÄR bevis för att du och din "expert" har fel.
Du var med på tidigare att en lägre rumstemperatur ger lägre energikostnader, eller hur?
Säg då att man sänker rumstemperaturn från 20 till 18 grader under halva vintern och sedan ångrar sig och höjer igen till 20 grader igen. Har man då gjort någon energibesparing? Självklart! Lägre temperatur ger lägre energiförluster. Ändå har man sänkt temperaturen för att sedan höja den igen, precis som vid nattsänkning! Principen är exakt densamma; det spelar inte någon roll hur länge man sänker temperaturen för att en energibesparing ska uppnås, tiden styr bara hur stor besparingen blir.
Hur svårt kan det va?
"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves."Odjuret skrev:Fortfarande så blir det kallt, och rummen måste värmas upp igen oavsett vilka lagar som gäller. Jag tror fortfarande på det som experterna har sagt till mig. oavsett. Ni har inte heller kunnat motbevisa mig, utan tjafsar mest om olika energilagar. Men en sak borde vi alla vara överrens om och det är att det blir kallare när man sänker temperaturen. Sedan så måste huset värmas upp igen. Det är där vi tvistar, hur mycket energi går det att värma upp huset igen. Oavsett så är det verkligen inga större pengar att tjäna på detta och där borde de flesta vara överrens. Så nyttan kan verkligen diskuteras. Jag tror att många luras att tro att det är väldiga summor att spara men det är det inte.
Tror man inte på naturlagarna och termodynamikens första sats, utan mer på "experter" så finns det inget någon eller något som kan övertyga...vad är nästa fakta som ska negligeras? Att jorden är rund? Att jorden snurrar runt solen? Att det inte finns troll i skogen? :eek:
Jag håller dock med dig om att det inte är några jättestora belopp vi pratar om då man har "natt"-sänkning. MEN vill man "elda för kråkorna" och slänga bort sina pengar till ingen nytta så kan man så klart ha samma värme hela tiden, eller varför inte höja en grad eller två? Vem vet, man kanske till och med sparar en slant i och med att huset är varmt hela året och de heta radiatorerna inne inte gör att dygnsvariationerna i temperatur utanför huset så stora = vi spar energi???
Odjuret skrev:
Jag är själv utbildad energiingenjör så jag är i det här sammanhanget att jämställa med de "experter" du pratat med
Jag betackar mig de personliga påhoppen, totalt onödigt, hoppa på mig. Det tycker jag är lågvatten
jag står fortfarande fast vid min åsikt.
Huset måste värmas upp. och till det går det energi. eller har jag fel? är det så att kylan jag känner inte finns där?? Det går åt energi till att komma upp i den normala tempen igen. frågan är hur mycket. Eller har jag fel? går det inte åt någon energi till att värma upp huset?
Injonil: Jag har aldrig sagt att man inte tjänar på att sänka temperaturen, dock bara natttemperaturen.
jag står fortfarande fast vid min åsikt.
Huset måste värmas upp. och till det går det energi. eller har jag fel? är det så att kylan jag känner inte finns där?? Det går åt energi till att komma upp i den normala tempen igen. frågan är hur mycket. Eller har jag fel? går det inte åt någon energi till att värma upp huset?
Injonil: Jag har aldrig sagt att man inte tjänar på att sänka temperaturen, dock bara natttemperaturen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden