M
MG68: Vi bor i nyare hus, vi ligger på 13000kWh på ca 190 kvm (5 i hushållet). Eldar dock en brasa då och då men barnen drar samtidigt en del varmvatten.....
40 svar · 38,2k läst
·
B
B33R: Hej Har problem med att det smäller i värmeväxlaren då och då. Det gör det inte när jag stänger nån kran utan det är helt random när ingen har rört en vattenkran. Det här problemet uppkom efter att jag bytte växlaren med den gamla va det inga som helst problem, förutom att den läckte :D Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? /Björn
0 svar · 2,5k läst
M
MITE: Framledningen kan va ok ? Men jag vill att den ska reglera med innekompenserad framledning. Är denna RC av så ny modell att ingen annan har en sådan, eller är det fler som inte hittar i RC:n.......
5 svar · 4,9k läst
T
TN-Funkis: Saxxar ett urklipp ur E.24 från 21 februari 2008 Gasen läcker - Fortum snålar Fortum tjänar miljarder på usla gasnät Larm orsakade av stadsgas sedan 2002 Stockholms innerstad liknar alltmer en krutdurk. Antalet livsfarliga gasläckor från det över 100 år gamla gasnätet ökar. Men ägaren Fortum Värmes underhållsbudget ökar inte – trots att bolaget gjort mångmiljardvinster
6 svar · 8,7k läst
K
Kultebo: Vi har en sån i vår växlare. Har inte kollat så mycket i den då installatören gjorde någon inställning av reglerkurvan i samband med installation. Det gick så fort att jag inte riktigt vet hur jag ska kunna ställa om allt om jag gör fel... Du kan dock inte se särskilt mycket i den där. Inte hur mycket som går i rören iaf. Ska ta tag i det vid tillfälle och kan då uttala mig mer
2 svar · 1,2k läst
J
Jenzza: Förvisso en gammal tråd. Nej i Sthlm räcker det med en efteranmälan på denna typ av jobb, Fortum ser inte på anmälan om gasmontören bara bytt häll eller dragit nytt rör och ventil. Men klammras ska det göras iaf.
2 svar · 4,6k läst
T
Tocke: Tänkte ge lite mer info om detta problem och att lösa detta. Eftersom man oftast inte "kallar" på värme under sommaren så står motorventilen helt stängd. Och när den kalla perioden återkommer öppnar motorventilen men käglan har fastnat i ventilsätet. Lättast att se om man har en kärvande kägla är att kontrollera om motorventilen står helt öppen men du får ingen värme på
4 svar · 1,9k läst
S
stenene: [citat] Det finns normalt en avstängare direkt på cirulationspimpen om den inte är antik. Jag har kvar pannan efter det att fjärrvärme blev inkopplat. Rörmockaren visade mig vilka 2 ventiler som skall stängas på värmeväxlaren när man kör med gamla vedpannan. En för värmen och en för varmvattnet. Samtidigt visade han mig vilka ventiler som skall stängas på vedpannan när den inte
5 svar · 1,6k läst
R
Rambodal_hus: Vi hade tänkt göra samma sak under förra förra sommaren men när vintern kom var ljudet tillbaka. Det är ju ganska logiskt i och för sig eftersom under sommaren var elementen kalla. Att ljudet försvann efter att din granne bytte ut ettgreppstvättställskranen förstår jag inte riktigt men sådant kan hända. Vi vet ju inte riktigt vart problemet ligger så man får chansa...
7 svar · 4,0k läst
K
Kultebo: nu har ljudet försvunnit utan att jag ändrat inställningarna... det enda jag gjort är således att jag motionerat vv regulatorn, det var dock flera dagar sedan... enligt frugan har det dunkat i växlaren tidigare också för att sedan försvinna... slutet gott allting gott.
8 svar · 5,8k läst
S
Scorpion.SE: Stäng av värmen och cirkulera endast vattnet för att förhindra att radiatorerna rostar eller börjar läcka när du startar din cirkulationspump till hösten.
3 svar · 3,2k läst
hammarhaj
hammarhaj: Pirat och pirat, jag förstår dom (fjärrvärmeleverantören) då ju lägre returtemperatur dom får tillbaka destå bättre verkningsgrad i värmeverket och då får vi lägre miljöbelastning pga detta. Jag tycker alltså att det är helt ok med det avtalet, klarar man en låg returtemperatur så erhåller man precis som du säger, en bonus för att man håller sin fjärrvärmecentral effektiv
22 svar · 10,0k läst
pernitta
pernitta: Tack för svar Magneten. Jag har själv tittat tillbaka i ämnet och fann mycket värdefullt i tråden "fjärrvärme inställningar". Och det hade ju naturligtvis varit lämpligt att börja med denna återblick. per
2 svar · 1,9k läst
K
keith_mills: Hej, fullt normalt med andra ord? Tack för svar! Har haft min apparat i snart sju år, men det är inte så lätt det här med inställningar och värden. Men å andra sidan ska man väl inte behöva göra så mycket med den. Folk har dock en förmåga att skrämma upp en med vattenläckor och annat tråkigt. /Magnus
2 svar · 2,0k läst
J
jon_h: En tråd i varje ämne, tack. http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/94089-billigast-drift.html Låser denna.
1 svar · 1,9k läst
·
G
gaskundutangas: Fortum stänger av gasnätet i bl a Enskededalen pga rent kommersiella skäl. De vill att kunderna skall bekosta ny utrustning själva (med ett litet omställningsbidrag i storleksordningen en fjärdedel av kostnaden). Med andra ord skall vi kunder bekosta Fortum/Stockholm Gas vinst genom att byta ut pannor och spisar för att de tycker det är för dyrt! Maila till gaskunder2700@yahoo.com för
3 svar · 3,6k läst
A
AndersG: Skicka mig ett PM om du fortfarande är intresserad.
3 svar · 5,5k läst
L
lordi: Är anläggningen från 1980 så har du med all sannolikhet en inbyggd beredare i den. Vet ju inte vilket fabrikat du har, men det låter som det är nån ventil eller nåt som kärvar. Ibland sitter det en ventil på inkommande primärsidan som kan krångla. Tyvärr är denna ganska dyr att byta ut. Jag tycker ju att det är dags att byta ut till en modern växlare som värmer vattnet efterhand.
6 svar · 8,9k läst
A
Ankhati: Det er nu inget att rekommendera heller, det krävs lägre spänning till 490 styrkortet, måtse kopplas om på ett kretskort ellådan. Men skulle fjärrvärme värket braka ihop eller kräva oskäligt betalt, då finns möjligheten som en absolut nödåtgärd att köra som 490.
7 svar · 8,3k läst
S
Styrch: Hejsan, Rent spontant skulle jag säga bergvärme men är dock ingen expert i detta ämne. Hur har dom räknat i din offert, vad gör du för besparingar enligt dom? Kommer kostnaden stanna på 122 000? Med bergvärme hamnar du kanske på 0,30 kr kW (investeringskostnad ej medräknad) mot 0,72 kr på fjärrvärmen, ganska stor skillnad. Sitter i liknande situation och valde bergvärme fast fick
6 svar · 6,6k läst
M
master_mimer: Ok Efter att ha tittat runt på KWE så konstaterar jag att anledningen till verkningsgrader över 100% är att man bluffar. dvs man har exkluderat energiinehålet i avgaserna i begreppet 100% vilket innebär att om man använder den energin blir det över 100% Detta har altså inte med fysik att göra, utan är byråkrati. men det verkar i alla fall som att gaspannor har en mycket hög
10 svar · 9,6k läst
dajjes
dajjes: ok,ska söka om det.
2 svar · 3,7k läst
A
AndersG: Omräknat 66,48996703 öre/kWh dvs total kostnad inkl skatter och avgifter dividerat med MWh. Kommunalt bolag, med nya pannan så är 60% av energin från flis.
15 svar · 14,1k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: Så som kalkylen som gjordes åt mig: Transmissionsföruster: 12792 kWh/år Ventillation+läckning: 11044 kWh/år ventillation värmeväxling: -6758kWh/år Utnyttjad solvärme: -5269kWh/år Värme processer: -5847kWh/år tappvarmvatten: 4864 kWh/år -------------------------------------- summa uppvärmningsbehov 10826kWh/år distributions och regleringsförluster 1702kwh/år tillförd el till
4 svar · 5,4k läst
Theoharis
Theoharis: Nu har jag fått en användarmanual och en installationsmanual från IVT i pdf.... Om ngn annan saknar dessa är det bara att hojta ;) hälsningar Theo
4 svar · 10,0k läst
P
pcmaro: Ingen av er som har beställt dessa som kan berätta lite hur det har fungerat. Jag har själv en gasbrasa i form av en tavla. Denna ger ca 2,3kW och det ligger i mina ögon på gränsen vad man kan klara utan skorsten eller fläktar av olika slag.
5 svar · 8,3k läst
M
mehmet: Hej alla, Vi har beställt ett nyckelfärdigt (total entreprenad) hus med fjärrvärme till en firma. Huset står på plats och ska bli färdigt mars. Värmeverket ska lägga rör samt svetsa för fjärrvärme anslutning men ingen grävning. Firman har inte gjort anslutningen på början. De har glömt eller vad som helst. Värmeverket vill att det måste grävas för anslutningen. MEN, firman
0 svar · 3,9k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Just, eller tom, skriv dessutom upp differensen mellan framlednings (matnings) temp på radiatorkretsen och returtemp på radiatorkretsen (ligger typiskt på ca 7C enlig rörmokaren), om du som jag har två mätare. Trycket mäts på framledningen och beroende på hur hett vatten du har ut i systemet och hur mycket som termostaterna stryper så får du olika tryck; varmare vatten än "vad
7 svar · 16,2k läst
L
lordi: Hmm.. funderar lite.. det är inte så att din anläggning är en undercentral till en större fjärrvärmeväxlare? Är du med i nån sorts ekonomisk förening eller bostadsrättsförening som har en gemensam växlare? Det ser nämligen ut så på bilderna. Tänker mest på STAD ventilen och mätaren...
8 svar · 13,3k läst
·
U
Uffe_Ulrika: Vad jag förstår så erbjuder LEAB (Luleå Energi AB) hos oss olika varianter vid inkoppling av fjärrvärme även då adaptrar för luftburen värme. Har du kollat med ditt energibolag?
1 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.