5 934 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Få värme även på hösten
så siffran betyder att ECO-läget slår till när utegivaren visar på mer än 18 grader?C cpalm skrev:
jag ställde tillbaka övriga värden men har höjt kurvan från 0,42 till 0,6 och har kvar innetemp på 23 och hoppas att det funkar. Annars kan noteras att alla rum idag hade lagom temp efter att ha haft framledning fast mellan 30-35. Dock var alla termostater utom en helt stängda
Inte nödvändigtvis, det är troligt mer komplicerat än så. Några detaljer framgår dock tyvärr inte av manualen (den jag hittade iallafall). 18° låter som sagt lite högt, det skulle också kunna vara att den betyder att du under sommarmånaderna accepterar en (beräknad) inomhustemperatur på 18° (sen fyller solen på med resten).P Pillard skrev:
Värmekurvan ställs alltid efter DVUT (dimensionerande vinterutetemperatur enligt SMHI för ett dygn). Därefter kan man öka eller sänka normaltemperaturen genom att parallellförskjuta kurvan, t.ex. från 20 till 22° med +/- knapparna (ett enkelt sätt att ändra parameter 70).
ECO-läget är i gång 25/3 tom 25/10 (default inställning för vår, sommar och höst). Kan ändras med parameter 53 och 54.
ECO-funktionen triggas av parametrarna 74 (Gränsdygnsautomatik) och 77 (ECO 24 timmar). Vidare är parameter 92 (Tidskonstant = Byggnadens konstruktion, default 15 timmar) inblandat i funktionen.
Gränsdygnsautomatik (default 18°): Om utetemperaturen går över 18° så stannar c-pumpen och Info no.02 (Beräknad framledningstemperatur indikerar - - -).
1, Om utetemperaturen inte är över 18° under 15 timmar så triggas funktionen av parameter 77 (ECO 24 timmar, default -3 timmar), dvs c-pump går i gång 3 timmar efter den tidpunkt då utetemperaturen gått under 18°.
2, Om utetemperaturen är över 18° under 15 timmar så måste utetemperaturen falla rejält innan c-pump går i gång (vill minnas att det är ner till 10°, parameter 72).
Mixtra inte så mycket med default inställningarna, förslagsvis ändrar du dessa parametrar:
53: Ställ in när våren börjar på din ort.
54: Ställ in när vintern börjar på din ort.
73: Default, dvs 1,24. Rimligtvis har du en systemtemperatur på 60/40 och då ger värmekurvan en framledningstemperatur på 60° vid DVUT -17°. Kontroller exakt DVUT för din ort.
74: Default, dvs 18°.
77: Default, dvs -3.
92: Default, 15 timmar. Passar bra för nybyggda trähus.
Kontrollera parameter 61 och 62, bör vara 00:00 och 24:00 (dvs nattsänkning urkopplad).
DVUT för 310 orter i Sverige:
https://www.boverket.se/sv/om-bover...ionerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-2010/
Årstidernas ankomstdatum:
https://www.smhi.se/vader/observationer/arstidskarta/
//
ECO-läget är i gång 25/3 tom 25/10 (default inställning för vår, sommar och höst). Kan ändras med parameter 53 och 54.
ECO-funktionen triggas av parametrarna 74 (Gränsdygnsautomatik) och 77 (ECO 24 timmar). Vidare är parameter 92 (Tidskonstant = Byggnadens konstruktion, default 15 timmar) inblandat i funktionen.
Gränsdygnsautomatik (default 18°): Om utetemperaturen går över 18° så stannar c-pumpen och Info no.02 (Beräknad framledningstemperatur indikerar - - -).
1, Om utetemperaturen inte är över 18° under 15 timmar så triggas funktionen av parameter 77 (ECO 24 timmar, default -3 timmar), dvs c-pump går i gång 3 timmar efter den tidpunkt då utetemperaturen gått under 18°.
2, Om utetemperaturen är över 18° under 15 timmar så måste utetemperaturen falla rejält innan c-pump går i gång (vill minnas att det är ner till 10°, parameter 72).
Mixtra inte så mycket med default inställningarna, förslagsvis ändrar du dessa parametrar:
53: Ställ in när våren börjar på din ort.
54: Ställ in när vintern börjar på din ort.
73: Default, dvs 1,24. Rimligtvis har du en systemtemperatur på 60/40 och då ger värmekurvan en framledningstemperatur på 60° vid DVUT -17°. Kontroller exakt DVUT för din ort.
74: Default, dvs 18°.
77: Default, dvs -3.
92: Default, 15 timmar. Passar bra för nybyggda trähus.
Kontrollera parameter 61 och 62, bör vara 00:00 och 24:00 (dvs nattsänkning urkopplad).
DVUT för 310 orter i Sverige:
https://www.boverket.se/sv/om-bover...ionerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-2010/
Årstidernas ankomstdatum:
https://www.smhi.se/vader/observationer/arstidskarta/
//
Rättning angående systemtemperaturen.
Vid golvvärme är systemtemperaturen vanligtvis 40/30, då är lämpligt värde på värmekurvan omkring 0,65. Det ger ca 40° vid DVUT -17°. Begränsa framledningstemperaturen till 40° med parameter 76.
//
Vid golvvärme är systemtemperaturen vanligtvis 40/30, då är lämpligt värde på värmekurvan omkring 0,65. Det ger ca 40° vid DVUT -17°. Begränsa framledningstemperaturen till 40° med parameter 76.
//
Klicka här för att svara
